„Arme“ legislative noi împotriva abuzurilor băncilor

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Centru pentru soluționarea alternativă a litigiilor

„Arme“ legislative noi împotriva abuzurilor băncilor

Economie 31 August 2015 / 00:00 741 accesări

ALTERNATIVĂ O OUG adoptată săptămâna trecută de Guvern le permite consumatorilor să prezinte reclamațiile împotriva comercianților unor entități care aplică proceduri de soluționare alternativă a litigiilor (SAL). Pentru domeniul bancar se înființează chiar un centru special dedicat SAL. Modificările vin în contextul în care grupul clienților cu credite în franci elvețieni a anunțat recent că vrea să sesizeze Comisia Europeană, acuzând autoritățile că au transpus incorect o directivă comunitară, care a pus Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) în imposibilitatea de a amenda băncile care desfășoară practici comerciale incorecte. „Centrul SAL din sistemul bancar va fi coordonat de un colegiu format din câte un reprezentant de la ANPC, BNR, Asociația Română a Băncilor și asociația consumatorilor, plus un al cincilea membru, independent, ales de ceilalți patru. Este singura entitate care va soluționa, alternativ, litigii în domeniul bancar, dar nu îngrădește dreptul consumatorilor de a se adresa ANPC sau instanțelor. Entitățile SAL propun sau impun soluții; consumatorul alege ce vrea să facă. Rezolvarea dată, dacă este acceptată de ambele părți și nu este atacată în instanță, devine titlu executoriu în termen de 15 zile“, spune șeful ANPC, Marius Dunca.

MAI MULT CONTROL Restul entităților SAL vor fi subordonate unei Autorități Competente (AC), în cazul nostru - Ministerul Energiei, Întreprinderilor Mici și Mijlocii și Mediului de Afaceri. „Structura este imparțială și își desfășoară activitatea independent de supravegherea și controlul pieței. În cazul în care autorităţile publice centrale nu înfiinţează, în vederea soluţionării litigiilor, structuri SAL, ANPC poate avea şi rol de autoritate complementară“, mai spune Dunca. O altă ordonanță propusă de ANPC și adoptată săptămâna trecută vizează evitarea unor paralelisme legislative, având în vedere că există o legislație specială referitoare la practicile comerciale incorecte/abuzive ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi, în același timp, reguli europene privind protecţia consumatorilor.



Ştiri recomandate

12