Călătorie în paşi de dans între... lumi

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Din Japonia în patria lui Enescu

Călătorie în paşi de dans între... lumi

Cultură 14 Noiembrie 2015 / 23:19 661 accesări

Seara de vineri, a şasea de pe agenda Festivalului Internaţional al Muzicii şi Dansului, ajuns la a 41-a ediţie, va dăinui multă vreme în memoria afectivă a publicului constănţean. Motivul: nu de puţine ori se întâmplă ca la o distanţă de câteva minute, două lumi şi culturi atât de diferite, precum cea din Ţara Soarelui Răsare şi cea autohtonă, să se prezinte pe aceeaşi scenă - a Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski”, folosindu-se de aceleaşi mijloace expresive: muzica şi dansul.

„LEGENDA TINEREI HANAKO” Tulburătoarea poveste a tinerei Hanako, transpusă scenic de Itohisa Wakayaghi - o apariţie insolită, desprinsă parcă de pe stampele japoneze -, cântecele tradiţionale din Ţara Soarelui Răsare, interpretate de soprana Akiko Hayakawa, acompaniata de pianista Silvia Ţigmeanu, au transpus publicul într-o lume aflată la graniţă dintre vis şi realitate, o lume de basm. „Legenda tinerei Hanako” a oferit posibilitatea publicului tomitan să întrezărească, pentru aproape o oră, „sufletul” lumii japoneze. Momentul artistic cu genericul „Sufletul lumilor -Legenda tinerei Hanako” a fost realizat sub înaltul patronaj al Ambasadei Japoniei la Bucureşti.
„ENESCIANA” În cea de-a doua parte a serii, registrul s-a schimbat odată cu baletul neoclasic „Enesciana”. Călăuziţi de muzica lui George Enescu - Rapsodia a IV-a, sub îndrumarea coregrafică a lui Horaţiu Cherecheş, care a urcat pe scenă şi ca solist, balerinii tomitani au transpus publicul într-o altă lume, una în continuă mişcare, alertă, cu mişcări complexe şi dinamice. Scena a fost inundată de lumină. De altfel, spectacolul a fost foarte bine pus în vedere de lumina colorată care a ajutat foarte mult la scenografie, trecerea de la o mişcare la alta, de la un tablou la altul realizându-se cu ajutorul acestor efecte speciale: costumele simple ale balerinilor fiind când de un verde electric, când de un alb strălucitor, fie împrumutând culoarea purpurei sau a chihlimbarului. Mai mult, prin „Enesciana”, coregraful Horaţiu Cherecheş le-a dat posibilitatea tuturor celor de pe scenă să-şi valorifice calităţile solistice.
„Nu mi-a fost greu să realizez acest spectacol, deoarece am lucrat cu cei mai buni balerini ai teatrului, foarte dedicaţi acestei arte, foarte înţelegători, foarte răbdători, adevăraţi profesionişti cu care e o mare plăcere să colaborez. Echipa cu care am plecat la drum în acest balet neoclasic s-a întregit, deoarece avem foarte mulţi străini: italieni, japonezi şi chiar o grecoaică. Am făcut un spectacol cu 26 de dansatori, într-un timp record, aproximativ două-trei săptămâni. Am avut chiar şi zile când am început să lucrăm la 9 dimineaţa şi am terminat la 9 seară”, a spus coregraful şi prim-solistul Horaţiu Cherecheş



12