De câteva zile, toți cei care sunt interesați de modul în care este organizat sistemul de învățământ sunt bulversați de discuțiile care se poartă pe tema unei noi legi a educației. Ministerul Educației și Parlamentul au lansat în discuție un proiect mai vechi de lege care ar trebui să fie baza dezbaterii pentru realizarea unui nou proiect de lege, mult mai clar și simplificat și care să răspundă nevoilor actuale. Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu a spus ieri că o nouă lege a educaţiei va fi rezultatul dezbaterilor largi şi al consultărilor cu sindicatele, asociaţiile de elevi, cele trei asociaţii de studenţi, organizaţiile neguvernamentale, reprezentanţii sistemului socio-economic şi experţii din educaţie. Dezbaterile, care vor fi coordonate de Ministerul Educaţiei, vor dura până la sfârşitul anului, dar, în cazul în care nu se vor încheia cu o variantă de proiect, pot continua şi în 2016, a mai spus Sorin Cîmpeanu. Ministrul a ţinut să precizeze că noua lege a educaţiei nu va fi promovată prin asumarea răspunderii Guvernului, ci cu aprobarea Parlamentului.
DEZBATERE PUBLICĂ PE IDEI, NU PE PROIECT Deși inițiativa legislativă a Parlamentului care stă la baza dezbaterii publice nu a fost publicată pe site-ul Ministerului Educației, în discuție au fost lansate mai multe idei, precum trecerea clasei pregătitoare înapoi la grădiniță, introducerea examenului de admitere în clasa a IX-a, pe lângă Evaluarea Națională la mai multe discipline decât în prezent, introducerea examenului de treaptă în clasa a X-a și a unui Bacalaureat tehnologic.
MODIFICĂRI Potrivit ministrului, în viitorul proiect de lege, clasa pregătitoare ar trebui să rămână parte a învăţământului primar şi nu să revină la grădiniţă, iar evaluările ar trebui să cuprindă şi una la clasa a X-a. Ministrul Educaţiei a spus că nu se poate ca un elev să susţină în acelaşi timp şi Evaluare Naţională, şi concurs de admitere în liceu, arătând că, în opinia sa, repartizarea computerizată a funcţionat foarte bine. Cîmpeanu a adăugat că elevii din clasa a VIII-a care susţin testele de la Evaluarea Naţională ar trebui să promoveze cu minimum 5, iar şcoala profesională să fie învăţământ de calitate, şi nu locul unde se adună elevi cu rezultate slabe. Premierul Victor Ponta i-a cerut ieri ministrului Educaţiei să nu cadă în capcana în care au căzut predecesorii săi şi să nu se grăbească să modifice legea educaţiei, precizând că el nu este de acord cu vreo schimbare a legislaţiei fără acceptul tuturor părţilor implicate. ”Am văzut că a început iarăşi agitaţia, că schimbăm legea. Eu nu sunt de acord să schimbăm nicio lege a educaţiei până nu stă toată lumea la masă, până nu o gândeşte pe termen lung, până nu o facem ca în Europa sau ca în America, mai bine zis”, i-a spus Ponta ministrului Educaţiei, în şedinţa de Guvern.