Când spui Rembrandt, gândul îți fuge instantaneu la „Lecția de anatomie a profesorului Tulp” și la „Rondul de noapte”. Totuși, celebrul artist născut pe 15 iulie 1606, într-o localitate din Olanda, Leyda, ca cel de-al nouălea copil al morarului Harmen Gerritsz van Rijn, a cunoscut celebritatea, încă din timpul vieții, ca gravor, nu ca pictor. O parte din gravurile sale le puteți admira la Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța, din 2 mai până pe 30 septembrie, sub genericul „Rembrandt - Apogeul artei gravurii”.
Într-o zi de mare sărbătoare creștină, cea de-a doua zi a Paștelui ortodox, constănțenii au ales să iasă din case pentru a-și bucura sufletul cu o inedită expoziție, purtând semnătura celui considerat a fi cel mai mare gravor din istoria artei: Rembrandt van Rijn. Cele 273 de gravuri, cele mai multe de mici dimensiuni, reunite sub genericul „Rembrandt - Apogeul artei gravurii”, fac parte din una dintre cele mai importante colecții Rembrandt din Europa.
Printre multe portrete și autoportrete, publicul poate admira și gravuri cu tematică religioasă în prim-planul cărora se află Iisus Hristos, precum: „Sfânta Familie”, „Băiatul Iisus șezând printre cărturari”, „Hristos pe cruce între cei doi tâlhari”, „Mama durerii” și „Coborârea de pe cruce”.
Vernisajul expoziției „Rembrandt - Apogeul artei gravurii”, a avut loc, luni, la Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța (MINAC), în fața aulei „Adrian Rădulescu”, unde este găzduită expoziția, în prezența colecționarului Thomas Emmerling, a curatorului Gina Costescu, a directorului interimar al MINAC, Traian Cliante, și a cercetătorului dr. Gabriel Custurea, inițiator al acestui proiect.
MAESTRUL EMOȚIILOR, AL DETALIULUI, AL LUMINII ȘI AL UMBRELOR
„Rembrandt van Rijn ar fi foarte fericit să știe că am deschis o expoziție chiar într-o zi de Paște, deoarece, pentru el, a crea însemna să fii mai aproape de Dumnezeu”, a spus Thomas Emmerling. „De ce este Rembrandt considerat genial? În primul rând, Rembrandt a fost un realist. El a descris realitatea, suferința cerșetorilor, condițiile în care oamenii trăiau la Amsterdam în acele vremuri. Dar, în primul rând, el a pictat emoții și sentimente. Timp de 200 de ani, Rembrandt a fost uitat. A revenit în centrul expozițiilor internaționale în secolul al XIX-lea, secolul în care emoțiile au devenit din ce în ce mai importante”, a mai spus colecționarul german care trăiește în Cluj-Napoca.
Referindu-se la autoportretele marelui artist olandez, Emmerling a subliniat: „Rembrandt a fost unul dintre cei mai narcisiști artiști. Și-a făcut peste 100 de autoportrete. Astăzi le spunem selfie. Când lumea l-a întrebat de ce își face atât de multe autoportrete, el a răspuns: „Eu sunt singurul model întotdeauna disponibil”. Putea să-și studieze fața, mimica, emoțiile, expresivitatea. Câteodată purta costume de teatru pentru a-și sublinia emoțiile. Era un geniu al detaliului și al realității. Era un geniu al luminii și umbrelor”.
În mai puțin de patru decenii, Rembrandt van Rijn a dus gravura către cele mai înalte niveluri de expresie, transformând gravura, folosită la tipar, în operă de artă. Celebrul olandez își confecționa singur gravurile, cu ajutorul unei plăci de cupru și al unei dăltițe. Perfecționist, Rembrandt obișnuia să lucreze la o gravură câțiva ani, realizând până atunci diferite variante ale aceleiași gravuri.
„Rembrandt a avut în viața sa și suișuri, și coborâșuri. A fost cel mai bogat om din Amsterdam. A fost și proprietar de ambarcațiuni. Dar a murit având ca avere câteva unelte de pictat și hainele de pe el. Însă pentru Rembrandt nu era important să ai bani. Artiștii precum Rembrandt, Shakespeare sau Rubens au trăit într-o stare de „otium”, care presupune apropierea de Dumnezeu prin creativitate”, a conchis Thomas Emmerling.
De asemenea, colecționarul a precizat că a ales să-l... aducă pe Rembrandt la MINAC deoarece „Constanța este unul dintre cele mai mari orașe din România”. „Îmi place să organizez expoziții în România, deoarece românii au înclinație către cultură și artă. În total sunt expuse 273 de gravuri și cred că acestea formează una dintre cele mai mari colecții Rembrandt din Europa”, a mai spus Emmerling.
Cei care doresc să viziteze expoziția „Rembrandt - Apogeul artei gravurii” vor plăti pe un bilet 20 de lei. Elevii, studenții și pensionarii beneficiază de o reducere de 50%.
Citește și:
Rembrandt, în „vizită“ la Muzeul de Istorie
În cele trei zile de Paște, Muzeul de Artă va fi închis