De ce a fost demis decanul de la Teologie?

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Încă o zi cu Universitatea „Ovidius“, încă un scandal

De ce a fost demis decanul de la Teologie?

Educație 19 Octombrie 2016 / 10:25 15061 accesări

Pr. prof. univ. dr. Bogdan Moise a fost înlocuit cu titlu interimar de către prof. univ. dr. Daniela Hanțiu la conducerea Facultății de Teologie

Pr. prof. univ. dr. Bogdan Moise a fost înlocuit cu titlu interimar de către prof. univ. dr. Daniela Hanțiu la conducerea Facultății de Teologie

Protocolul încheiat de Patriarhie și Ministerul Educației

Protocolul încheiat de Patriarhie și Ministerul Educației

Scandalul admiterii anulate de la Facultatea de Teologie din cadrul Universității "Ovidius" din Constanța a ajuns la faza demiterilor. Ultimul episod tulbure din sânul instituției de învățământ superior s-a desfășurat marți, în ședința Consiliului de Administrație al Universității, când decanul de la Teologie, pr. prof. univ. dr. Bogdan Moise, a fost demis, iar atribuțiile lui au fost preluate temporar de decanul de la Facultatea de Arte, prof. univ. dr. Daniela Hanțiu. Din informațiile pe care le deținem, numirea decanului interimar este abuzivă, pentru că nu respectă prevederile protocolului încheiat de Patriarhia Română și Ministerul Educației privind instalarea decanilor și prodecanilor la facultățile teologice. Respectivul document prevede că posturile de conducere ale acestor instituții de învățământ superior nu pot fi ocupate fără un aviz al clerului.

Consiliul de Administraţie al Universităţii "Ovidius" din Constanţa a decis, marţi, prin vot, să îl demită pe decanul Facultăţii de Teologie, pr. prof. univ. dr. Bogdan Moise. Conform unui comunicat de presă emis în aceeaşi zi de UOC, atribuţiile lui Moise au fost transferate cu titlu interimar decanului de la Facultatea de Arte, prof. univ. dr. Daniela Hanțiu.

COMUNICATUL UOC, SUBLIM DE EVAZIV

Dacă schimbarea radicală de la vârful Facultăţii în speţă este clară, motivele pentru care a fost demis decanul rămân în zona gri. Comunicatul UOC precizează, extrem de lacunar, că hotărârea Consiliului de Administraţie este urmarea firească a faptului că Universitatea a fost nevoită să reorganizeze sesiunea examenelor de admitere desfășurată puţin după jumătatea lui septembrie. Nu vă gândiţi că documentul lasă să se întrevadă scandalul uriaş legat de această admitere ratată sau faptul că UOC a ANULAT o sesiune de examene care nu se încheiase de nici două săptămâni. Documentul nu suflă o vorbă nici despre organizarea întregii admiteri în galop (în aceeaşi zi în care a fost publicată hotărârea Senatului UOC privind reorganizarea admiterii - 30 septembrie 2016 - au fost stabilite structurile care organizează şi supervizează admiterea la Teologie, au fost rechemaţi studenţii la examene, s-a reorganizat concursul de dosare, s-a ţinut proba de aptitudini, s-au desfăşurat testările scrise şi s-au afişat şi rezultatele admiterii). Comunicatul UOC nu face referire la nimic din toate astea şi se limitează la a anunţa în limbajul de lemn, administrativ, următoarele: “Hotărârea vine ca urmare a nerespectării procedurilor proprii de admitere în sesiunea toamnă 2016, când Senatul UOC a hotărât un plan de măsuri care a permis reluarea admiterii la Facultatea de Teologie în condiţii optime”.

AȘTEPTĂM RĂSPUNSURI CONCRETE

Pe acest fond, adresăm din nou conducerii UOC întrebările legate de neregulile constatate la Teologie, pe care le-am înaintat în 3 octombrie, în ziua în care „Telegraf“ a publicat în exclusivitate informaţii despre modul scandalos în care a fost organizată admiterea la această Facultate. Întrebări la care am primit răspunsuri mai mult decât evazive, ce denotă o lipsă crasă de respect atât faţă de demersul jurnalistic, cât şi faţă de publicul larg, plătitor de taxe și impozite din care onor conducerea Universității este remunerată fix pentru a veghea la respectarea legii. Întrebăm încă o dată, pe această cale, cine se face vinovat de tot ceea ce s-a întâmplat la admiterea ratată de la Teologie în afară de decanul demis. De data aceasta sperăm ca UOC să dea dovadă de mai multă transparenţă şi să spună punctual ce norme şi regulamente au fost încălcate, cum s-a încălcat concret legislaţia sau procedura organizării de admitere. Răspunsurile de genul “am găsit NIȘTE nereguli” nu satisfac pe nimeni.

DECANUL, SCHIMBAT DIN... RĂZBUNARE?

Gurile slobode spun că schimbarea de la vârful Facultății cu pricina nu este una strict administrativă, ci are rădăcini în faptul că liderii acestei instituții nu au votat pentru actuala conducere a UOC la ultimele alegeri interne. Aceleași guri mai spun că, de fapt, conducerea Universității a profitat de scandalul legat de admiterea anulată de la Teologie și de faptul că Arhiepiscopul Tomisului este distras de problemele pe care le are în Justiție, fiind sub control judiciar într-un dosar penal instrumentat de DNA, pentru a scăpa de conducerea Facultății și pentru a pregăti terenul privind excluderea Facultății de Teologie din Universitate.

UNIVERSITATEA NU RĂSPUNDE DE CEEA CE SE ÎNTÂMPLĂ ÎN CURTEA EI?

Dincolo de disputele surde din Universitate, cert este că, în urma unui scandal monstru, decanul de la Teologie a fost demis. Dar... admiterea anulată de la Teologie nu este responsabilitatea exclusivă a Facultății. La admitere, activitatea comisiilor Facultății este supervizată de o comisie a UOC. Înțelegem că s-au găsit "niște" nereguli și s-a identificat un vinovat, dar în Universitate, organizarea admiterii este în fișa postului unuia dintre pro-rectori și nu este străin de aceste responsabilități nici rectorul.

NUMIREA DECANULUI INTERIMAR, ABUZIVĂ?

Mai este o problemă majoră, care pune sub semnul întrebării schimbarea decanului de la Teologie. Din informațiile pe care le deținem, numirile privind structura conducerii facultăților cu acest profil intră sub incidența unui protocol semnat între Patriarhia Română și Ministerul Educației, care ar statua că aceste modificări ale structurii de conducere a instituțiilor teologice de învățământ superior se fac în prezența unui aviz al clerului. Aviz care ar lipsi în cazul instalării temporare a prof. univ. dr. Daniela Hanțiu la cârma Teologiei din Constanța.

Ministerul Educației a pus la dispoziția „Telegraf“ protocolul încheiat cu Patriarhia, care instituie obligația Facultăților de Teologie de a cere un aviz al clerului înainte de a nominaliza o persoană într-o funcție de conducere a unei facultăți de profil. Redăm integral art. 15 din documentul asumat de cele două instituții: "Candidatul la o funcție de conducere (decan și prodecan) în cadrul facultăților de teologie ortodoxă trebuie să prezinte avizul scris (binecuvântarea) al chiriarhului. Refuzul acordării binecuvântării trebuie să fie temeinic motivat și să aibă avizul Sinodului Mitropolitan". Faptul că existența unui astfel de aviz este condiție imperativă pentru acordarea unui mandat de decan și prodecan este evidențiat de articolul 16 al aceluiași protocol: "În cazul retragerii avizului scris (binecuvântării) al chiriarhului, ca urmare a unor abateri doctrinare (dogmatice), liturgice, morale sau canonice, cadrul didactic respectiv pierde dreptul de a mai preda sau, după caz, de a mai ocupa o funcție de conducere (decan și prodecan) într-o facultate de teologie ortodoxă".

Protocolul dintre cele două instituții poate fi consultat aici.

Citește și:

Exclusiv! Decan demis la Universitatea „Ovidius“ în urma unui scandal!

Admiterea din septembrie la Teologie, anulată! Examene reprogramate în galop

„Ovidius“ - Zero transparență privind anularea admiterii la Teologie



12