Dialog pe portativ, în acorduri de violoncel și pian

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
La Teatrul „Oleg Danovski”

Dialog pe portativ, în acorduri de violoncel și pian

Cultură 08 Iunie 2016 / 22:25 2400 accesări

În așteptarea ultimului concert simfonic al stagiunii 2015 - 2016, „De la Bach... la Bacchus”, sub bagheta maestrului Radu Ciorei, programat vineri, de la ora 19.00, în sala Teatrului Național de Operă și Balet „Oleg Danovski”, foaierul instituției de cultură a fost arhiplin, miercuri seară. Pe lângă melomanii tomitani, nelipsiți de la serile și recitalurile camerale din foaier, în public s-a aflat și o mulțime de turiști străini. Conceput inițial ca o integrală Johannes Brahms, programul serii a cunoscut modificări din cauza absenței invitatului special, clarinetistul italian Bruno di Girolamo, indisponibil din motive de sănătate. Recitalul s-a deschis totuși cu Sonata în Mi minor, op. 38, de Johannes Brahms, care i-a avut în prim-plan pe violoncelistul Ghiorghiță Tănase și pianista Andreea Bratu. „Sonata în Mi minor este una dintre sonatele care se cântă la concursurile internaționale de duo, deoarece și pianistul, și violoncelistul sunt egali. De aceea și sonoritățile au fost împărțite în mod egal”, a subliniat violoncelistul Ghiorghiță Tănase.

BRAHMS ȘI ALTE BIJUTERII MUZICALE

Recitalul cameral a continuat cu alte bijuterii muzicale, pentru pian și violoncel, din creația compozitorilor: Piotr Ilici Ceaikovski - „Doar inima părăsită știe”, Constantin Dimitrescu - „Dans țărănesc”, Frederic Chopin - Studiu, adaptat de Alexandr Glazunov, Alexander Arutiunian - „Impromptu”, Camille Saint-Saens - „Moartea lebedei”, Manuel de Falla - „Dansul focului” și Jules Massenet - „Meditație”.

„Programul a fost adaptat în funcție de situație, dată fiind amânarea concertului pe care ni l-am propus, „Seara Integrală Brahms”, care acoperea două sonate, una pentru violoncel și alta pentru clarinet, și se încheia cu un trio (n.r. - Trio în La minor pentru clarinet, violoncel și pian, op.114). Am înlocuit jumătate din program cu alt repertoriu. Am păstrat Sonata în Mi minor pentru violoncel, care este o sonată specială, una dintre cele mai romantice din creația lui Brahms, care i-a fost dedicată lui Bach, pentru că prima temă din partea întâi și tema din fugă, din ultima parte, sunt, de fapt, citate din „Arta fugii”. Celelalte piese din program au fost miniaturi din literatura violoncelului, care au avut cel mai mare succes la public, dovedit de-a lungul timpului, acoperind o cât mai largă gamă tematică, plecând de la impresionism și romantism”, a spus pianista Andreea Bratu.

EMOȚII CA... ÎN LICEU

Bucuros că în public s-a aflat cea care i-a pus violoncelul în mână, pe când era elev de liceu, profesoara Galina Stanciu, Ghiorghiță Tănase a mărturisit: „Seara a fost minunată, din toate punctele de vedere. A fost o simbioză foarte frumoasă la Brahms. Apoi ne-am gândit să delectăm publicul, în lipsa maestrului clarinetist Bruno di Girolamo, cu alte piese. Mă bucur foarte mult că în sală s-a aflat și doamna profesoară Galina Stanciu. Unele piese: „Dans țărănesc”, de Dimitrescu, Chopin, „Lebăda”, de Saint-Saens și „Impromptu”, de Arutiunian, și „Dansul focului”, de Falla, le-am lucrat în liceu cu doamna Galina Stanciu”. În public s-a aflat și unul dintre elevii violoncelistului Ghiorghiță Tănase, de la Colegiul Național de Arte „Regina Maria”.

Citește și:

„De la Bach... la Bacchus“

Violoncelistul Ghiorghiță Tănase, în recital la Teatrul „Oleg Danovski“

Violoncelistul Ghiorghiţă Tănase şi-a încheiat, vineri, cariera solistică

Violoncelistul Ghiorghiță Tănase, de la Varna la Constanța



12