Un spectacol de teatru antic, pulsând de energii și de trăiri incandescente, cu un puternic impact vizual și emoțional, cu o muzică psihedelică, realizată de medicul foniatru Marco Podda, inducând o stare de transă, le-a fost prezentat tomitanilor, sâmbătă, la Teatrul de Stat Constanța (TSC). „Dionysos”, având la bază tragedia lui Euripide „Bacantele”, a avut premiera oficială pe 22 octombrie, în prezența regizorului italian Daniele Salvo - discipol al faimosului Luca Ronconi -, care a creat două versiuni ale aceluiași spectacol, una la Teatrul „Vascello” din Roma, cu actorii locului, și una la Constanța, cu artiști tomitani. Intenția regizorului, declarată și înaintea unei scurte conferințe de presă, la care a fost prezentă și asistenta de regie Ana Maria Afteni, a fost aceea de a pune în valoare energia textului antic, mustind de tensiuni, îndemnând actorul să se apropie cu un soi de smerenie de text, slujindu-l prin voce și mijloacele expresive corporale. Și se pare că i-a reușit acest lucru, judecând numai după impactul pe care l-a avut asupra publicului personajul colectiv, bacantele cu plete blonde, cu coarne de țap pe cap și cu tirsuri amenințătoare în mâini, care au fost personajele principale ale spectacolului, fiind aproape omniprezente pe scenă. Ele au fost redate de: Georgiana Mazilescu, Maria Lupu, Laura Iordan Adrian, Lana Moscaliuc, Mirela Pană, Cristina Oprean, Luiza Martinescu, Florina Stănculeț, Turchian Nasurla, Ana Maria Ștefan, Georgiana Rusu și Arina Cojocaru.
PUTERE DE SEDUCȚIE ȘI DELIR
Marius Bodochi l-a interpretat pe Dionysos, punctând convingător intențiile zeului răzbunător și demonic, cu o uriașă putere de seducție asupra femeilor tebane, transformate în bacante, stârnind emoții viscerale, de fascinație sau respingere, și în rândul celorlalte personaje: Penteu (Andu Axente), Cadmos (Iulian Enache), Tiresias (Alexandru Mereuță), a mesagerilor (Dorin C. Zachei și Ionuț Alexandru) și a paznicului (Marian Adochiţei). Dincolo de firul epic, de acțiunile (reprobabile) ale personajelor, „Dionysos” provoacă emoții intense, insuportabile, care scot spectatorul din zona de confort. Un astfel de moment este cel în care Agave (interpretată cu multă expresivitate de Dana Trifan Enache), cu mintea întunecată, aflată sub efectul delirului bahic, ține în mână, ca pe un trofeu, capul propriului său fiu, Penteu, pe care îl sfârtecase cu propriile mâini, confundându-l cu un leu.
SINCERITATE SCANDALOASĂ
A stârni emoții intense, violente a fost și intenția regizorului Daniele Salvo, care a respectat întocmai textul antic: „A aborda tragedia în zilele noastre este foarte dificil, deoarece noi suntem oameni burghezi, cu simțurile anesteziate. Nu ne mai emoționăm așa cum se emoționau grecii, așa cum se emoționa omul antic (...) În cazul tragediei grecești nimic nu trebuie să se suprapună textului, iar actorul trebuie să fie în stare să facă o muncă de sinteză cu toate mijloacele expresive: vocea, corpul, pentru a reuși să fie violent și să ajungă la emotivitatea spectatorului. (...) Actorul trebuie să fie sincer plecând de la el însuși. Sinceritatea provoacă scandal, mai ales în zilele noastre, iar sinceritatea este patrimoniul poetului și al poeziei. Dramaturgia lui Euripide este o scriere poetică, în sensul cel mai compromițător al termenului”. De altfel, regizorul italian, specializat pe teatru antic, este el însuși actor, interpretând rolul lui Dionysos în versiunea italiană.
Costumele spectacolului, o coproducție a TSC și a Teatrului „Vascello” din Roma, au fost create de Daniele Gelsi, iar decorul, de Michele Ciacciofera. Videoproiecțiile, ilustrând elocvent acțiunea - torsuri, arhitectură antică și flăcări mistuitoare din mijlocul cărora prind contur coarnele... taurului -, au fost realizate de Aquamicans / Paride Donatelli.
Citește și:
Teatrul de Stat vă invită la premieră: „Dionysos“
Dionysos își înalță templu la Tomis
Ce surprize a pregătit Teatrul de Stat în stagiunea 2016-2017