Puțini sunt cei care știu că între autorul faimoasei picturi „La blouse roumaine” / „Ia românească”, Henri Matisse (1869-1954), și pictorul român Theodor Pallady (1871-1956) a existat o frumoasă prietenie, începută la Paris, în atelierul eruditului profesor Gustave Moreau, și continuată în timp, prin corespondență.
Cei care vor să afle mai multe despre această prietenie, dar și despre creațiile lor mai au posibilitatea până duminică, 2 octombrie, să pășească pragul Muzeului de Artă pentru a admira expozițiile „Henri Matisse - Triumful modernismului” și „Theodor Pallady - colegul și prietenul lui Matisse”. Cele două expoziții, deschise la parterul muzeului tomitan, sunt un omagiu adus frumoasei prietenii care a existat între cei doi mari pictori.
O PRIETENIE ÎNCEPUTĂ PE BĂNCILE ȘCOLII
„Prietenia lui Matisse cu Pallady a pornit de pe băncile școlii. Ei au fost studenți la École des Beaux-Arts, la un profesor extraordinar, Gustave Moreau, un personaj absolut fermecător, care făcea parte din grupul simboliștilor, al parnasienilor, al oamenilor foarte speciali care au trăit în Franța la sfârșitul secolului al XIX-lea și care erau de o erudiție extraordinară. Mallarmé, Verlaine, Rimbaud făceau parte din grup”, a spus directorul Muzeului de Artă, dr. Doina Păuleanu. „Pallady și Matisse s-au înțeles foarte bine încă din școală, deoarece erau doi artiști care aveau uzanța de a elabora concepte, de a vorbi într-un mod complex despre artă, despre marile ei probleme. Discutau lucruri mai profunde. Dacă Matisse a pictat ia românească, acest lucru se datorează faptului că Pallady i-a dus la Paris niște ii românești foarte frumoase din zona Moldovei. Au rămas foarte buni prieteni. Corespondau, își povesteau etapele de lucru, de gândire”, a mai spus criticul de artă.
Prima din cele patru săli de expoziții îi este dedicată lui Theodor Pallady, reunind 35 de lucrări de grafică pe suport de hârtie din patrimoniul Muzeului de Artă, prezentate rar publicului, conform normelor de conservare. Lucrările - portrete, compoziții, nuduri și peisaje -, realizate în creion, tuș, tuș laviu și acuarelă, reflectă toate perioadele de creație ale marelui pictor român.
NUDURI ȘI... JAZZ
Celelalte săli ale spațiului expozițional reunesc peste 100 de litografii semnate Matisse, din colecția lui Thomas Emmerling, grupate pe trei cicluri: „Florilege des Amour de Ronsard”, ilustrație la poemele lui Pierre de Ronsard, „Derrière le miroir”, publicate în 1952 în revista de artă cu același nume, și „Jazz”.
Primul ciclu, inspirat de creațiile lui Ronsard, supranumit „poetul prinților și prințul poeților” / „le poète des princes et le prince des poètes”, sunt lucrări concepute ca ilustrație de carte, având ca temă nudul, cuplul, floarea și alte lucruri asociate iubirii. În acea perioadă, Matisse trăia și el o intensă poveste de iubire, cu o frumoasă de origine slavă, care i-a fost muză. Și cele nouă litografii din ciclul „Derrière le miroir” au ca temă feminitatea: portrete și nuduri. În schimb, litografiile din seria jazz reflectă impactul pe care muzica de jazz l-a avut asupra lui Matisse. „Matisse era bolnav și a făcut niște colaje colorate și extrem de agresive din punct de vedere vizual tocmai pentru a reda în formă ritmurile jazz-ului”, a spus criticul de artă Doina Păuleanu.
Cei care doresc să viziteze expozițiile vor plăti pe un bilet 20 de lei. Elevii, studenții și pensionarii beneficiază de o reducere de 50%.
Citește și:
Rembrandt... rămâne la Constanța până vineri
Matisse vine la Muzeul de Artă! Vezi când!