Viitorul noului format al calificărilor în Formula 1 rămâne sub semnul întrebării, după ce liderii echipelor nu au ajuns la un acord privind schimbarea sistemului, care să intre în vigoare înaintea de Marele Premiu al Bahrainului, din 3 aprilie 2016. Echipele din Formula 1 hotărâseră după prima cursă a sezonului, Marele Premiu al Australiei, să renunţe la noul sistem eliminatoriu din calificări şi să revină la cel din 2015. În cadrul unei întâlniri care a avut loc joi la Comisia Formulei 1, şefii din F1 nu au convenit asupra unei opţiuni viabile, iar revenirea la vechiul format a ieşit din calcule. Bernie Ecclestone, directorul executiv al Formula One Group, a anunţat că noi discuţii vor avea loc luna viitoare.
Şefii Formulei 1 au convenit că noul format al calificărilor eliminatorii nu furnizează suficientă acţiune şi competitivitate pe ultimul segment al întrecerii. Mai mulţi piloţi, printre care Fernando Alonso și Sebastian Vettel, și-au exprimat public părerile împotriva noului sistemul de calificări. Vettel consideră că sportul nu are parte de conducerea adecvată, spunând că, deși înțelege entuziasmul adus de niște calificări ce ar putea da peste cap ordinea firească la start, „sportul trebuie să rămână sport și cel mai rapid pilot trebuie să fie primul, odată cu cea mai bună echipă”.
În urmă cu două săptămâni, echipele din Formula 1 au aprobat noul format propus de Federaţia Internaţională de Automobilism (FIA), care a introdus calificări eliminatorii. Conform noului sistem, piloții sunt eliminați treptat pe durata Q1, Q2 și Q3, în loc să se tragă linie la finalul fiecăreia dintre cele trei părți ale sesiunii. Astfel, piloții vor avea un timp scurt de a stabili un tur rapid, 7, 6, respectiv 5 minute pentru fiecare parte a sesiunii, după care câte unul va fi eliminat la fiecare 90 de secunde scurse. Q2 va începe cu 15 piloți, în timp ce Q3 va avea la start doar 8, primii doi urmând să se lupte pentru pole-position în ultimele 90 de secunde.
Două opţiuni au fost prezentate echipelor pentru formatul calificărilor: 1) să fie menţinute aceleaşi reguli folosite la Melbourne; 2) să fie păstrat sistemul eliminatoriu pentru primele două sesiuni de calificări, dar să aibă o durată mai mare cu un minut, urmate de o sesiune finală similară celei din formatul de anul trecut.
Comisia Formulei 1 este formată din Bernie Ecclestone şi reprezentanţi ai echipelor, ai Federaţiei Internaţionale de Automobilism, ai furnizorului de pneuri Pirelli, ai sponsorilor şi ai circuitelor. Pentru a schimba regulile în timpul unui Campionat Mondial, este nevoie de unanimitate. Modificările trebuie să fie aprobate de Grupul de Strategie şi de Comisia Formulei 1, înainte de a ajunge pe masa Consiliului Mondial al Federaţiei Internaţionale de Automobilism.
Citește și:
Alonso a scăpat nevătămat dintr-un accident înfiorător
Duminică începe un nou sezon de Formula 1
Nou format al calificărilor pentru alcătuirea grilei de start