Guvernul rus a aruncat în incertitudine sute de mii de companii din întreaga lume, cu noi reglementări referitoare la confidențialitatea datelor, văzute ca instrument de extindere a supravegherii cetățenilor și a controlului asupra internetului, relatează ”Financial Times”. Modificările legislative care au intrat ieri în vigoare impun companiilor care colectează sau procesează date personale ale cetățenilor ruși să stocheze aceste date pe teritoriul Rusiei.
Rusia nu este singura țară care înăsprește reglementările privind datele personale. În urma dezvăluirilor făcute de fostul angajat al Agenției Naționale pentru Securitate (NSA) a SUA, Edward Snowden, multe autorități de reglementare, inclusiv din UE, au înăsprit reglementările referitoare la colectarea și procesarea datelor personale. Șefii de companii și analiștii au calificat modificările legislative din Rusia drept o încercare de a ajuta serviciile de securitate să monitorizeze comunicațiile electronice. Legea este vagă și stufoasă, unele companii din afara Rusiei ar putea fi obligate să respecte legea, dar nu este sigur care dintre ele, în timp ce permite Guvernului să blocheze serviciile de internet care o încalcă sau să le amendeze. Săptămâna trecută, autoritățile de reglementare au avertizat că au blocat pentru scurt timp versiunea în limba rusă a Wikipedia. Având în vedere lipsa de claritate în legătură cu aplicarea legii, șefii de companii străine și rusești, precum și analiști din industria internetului sunt îngrijorați că noile reguli ar putea deveni un instrument de presiune politică. Deja mai multe mari companii din sectorul tehnologiei au început negocieri cu autoritatea de reglementare referitoare la aplicarea legii.
Autoritatea de reglementare a industriilor de IT, telecomunicații și media, Roskomnadzor, estimează numărul companiilor care procesează date personale la 2,6 milioane. Oficiali guvernamentali au oferit unele explicații despre cum ar putea fi interpretată legea, dar au subliniat că este vorba doar despre opiniile lor personale. Site-ul Ministerului rus al Comunicațiilor sugerează că serviciile străine de internet vor fi afectate doar dacă oferă site-uri în limba rusă și funcții suplimentare precum opțiunea de plată în ruble. Juriștii avertizează însă că acestea sunt doar recomandări neoficiale. În locul unei dezbateri publice, autoritățile s-au angajat în discuții private cu unele companii mari. Deocamdată, Roskomnadzor a anunțat că a ajuns la acorduri cu eBay și afiliata acesteia PayPal, cu AliExpress din China, Lenovo și Samsung, site-ul de călătorii Booking.com și serviciul de taximetrie Uber, pentru transferarea de date pe servere din Rusia. Potrivit Guvernului, aproximativ jumătate din toate companiile intervievate sunt pregătite să respecte noua lege. Directorii de companii spun în marea lor majoritate că nu sunt siguri ce să facă. “De fapt, noile reguli au forțat Google, Twitter și Facebook să intre în legătură directă cu Roskomnadzor, fapt dorit de mult timp de Guvern. Birocrația rusă este bazată pe sistemul discuțiilor secrete. Obligă alte companii să coopereze mai mult, pentru că nimeni nu știe ce se întâmplă”, a spus un analist rus. Un director din industria IT rusă a arătat că operatorul de servicii de căutare Yandez a devenit puternic implicat în consultări cu autoritatea de reglementare în privința conținutului pe internet, față de care s-a opus mult timp.
Dintre marile companii străine de online, numai Google are un birou în Rusia. Directori ai companiei de stat Rostelecom au declarat că Google a devenit, în acest an, clientă a unuia dintre centrele de date al companiei. Nu este clar ce fel de date sunt stocate acolo. În privința Twitter, Alexander Zarov, șeful Roskomnadzor, a declarat în iulie că datele utilizatorilor colectate de compania americană nu sunt considerate drept date personale de noua lege. Facebook a purtat cel mai recent discuții cu Zarov săptămâna trecută. Două persoane apropiate situației au declarat că reprezentanții Facebook au argumentat că operatorul rețelei de socializare nu trebuie să fie obligat să transfere informațiile despre utilizatori în Rusia, întrucât ar trebui să separe date care au fost organizate pe servere în funcție de categorii și nu geografic. Problema se aplică și altor companii în afară de Facebook.