În România anului 2014, 65% dintre români își doresc profesii cu studii superioare pentru copiii lor, pentru că sunt respectate sau aduc un câștig financiar foarte mare. Însă tinerii între 18-24 ani preferă meseriile din categoria „gulerelor albastre” (în procent de 53%), în primul rând pentru că le place meseria respectivă și apoi pentru că acestea aduc bani într-un timp mai scurt, potrivit studiului ”Meserii pentru România”, realizat de de D&D Research, în colaborare cu berea Bucegi. „În România, publicul larg aspiră către ocupațiile din așa-zisa categorie a „gulerelor albe” - de exemplu, părinții își sfătuiesc în continuare copiii să se facă medici, avocați, juriști sau profesori. Aceasta, în condițiile în care jumătate dintre români consideră că a avea o meserie este mai important decât a face studii superioare, în special pentru că o meserie permite celui care o practică să se descurce oriunde și în orice condiții”, a spus partenerul D&D Research, Vlad Tureanu. Meseriile din categoria „gulerelor albastre”, a celor care practică munca fizică necalificată sau calificată, nu primesc respectul care li se cuvinte. Cu toate acestea, cei care le practică optează tot pentru meserii din această categorie. Potrivit studiului, deși 49,3% dintre români consideră că meseriile sunt utile, acestea nu sunt respectate suficient, cel puțin la nivel de opinie. În topul ocupațiilor respectate nu se găsesc decât profesii care necesită studii superioare, pe primele 3 locuri fiind cele de medic, profesor, avocat/jurist, meseriile având un procentaj mult mai mic. Totuși, 57,4% din cei care practică deja o meserie s-ar reorienta către o meserie din aceeași categorie dacă ar avea șansa să o ia de la capăt, iar primele două alegeri ar fi șofer sau mecanic.
PRACTICĂ vs. TEORIE Studiul arată că românii recunosc valoarea școlii în învățarea meseriei. Astfel, 65% dintre români consideră că o meserie se învață prin pregătire, la școală, iar o treime dintre tinerii între 18-24 de ani cred că o meserie se învață cel mai bine chiar la școlile de meserii. „Studiul arată că suntem o societate a contrastelor: tinerii de astăzi s-ar orienta către pregătirea practică, chiar dacă așa-zisa categorie a „gulerelor albastre“ nu intră în topul profesiilor respectate de români, iar meseriașii nu sunt percepuți ca fiind plătiți suficient de bine. Însă aproape jumătate dintre românii care practică o meserie sunt mândri de meseria lor”, a declarat directorul de marketing Heineken România, Narcis Horhoianu. În altă ordine de idei, studiul mai arată că 70% dintre români spun că o meserie de viitor trebuie să fie una care aduce bani în prezent.