Negustorii trebuie să își schimbe documentele și atestatele dacă vor să își mai vândă marfa în spațiile comerciale din piețe. Din 4 mai intră în vigoare noua lege a piețelor, care îi obligă pe vânzătorii de la tarabe să își înlocuiască certificatele de producător cu atestate și carnete de comercializare a produselor. Dacă atestatele le dau dreptul legal să își vândă marfa, în carnetele de comercializare vânzătorii vor trece, în fiecare zi, cantitatea produselor vândute. Potrivit actului normativ, ambele documente sunt eliberate, la cerere, de către primăriile localităților în care se află terenurile cultivate, în termen de maximum cinci zile de la solicitare. Practic, un producător din comuna Lumina care își vinde marfa într-o piață din Constanța trebuie să își ridice actele de la Primăria Lumina. În plus, atestatele producătorilor constănțeni trebuie vizate și de Camera Agricolă Județeană Constanța.
DEZAVANTAJ Legiuitorii și-au propus, prin acest act normativ, să reducă numărul așa-zișilor intermediari și să le ofere mai mult loc adevăraților producători. Dar se pare că piețarii nu sunt foarte încântați de noile prevederi. Foarte mulți vânzători se plâng că înlocuirea actelor înseamnă bani cheltuiți și timp pierdut fără rost, în timp ce administratorii piețelor consideră că legea este prea restrictivă. „În forma actuală, legea nu îi avantajează prea mult pe producători. Prețul noilor autorizații diferă de la primărie la primărie și îi poate determina pe mulți să renunțe și să își vândă marfa la colțul străzii sau în curți. De exemplu, în Pecineaga, un agricultor trebuie să plătească numai pentru atestate 120 de lei”, a explicat șeful Direcției de Piețe, Târguri și Oboare din cadrul Primăriei Constanța, Ion Ciobanu. El a mai spus că la nivelul municipiului Constanța există 12 producători, toți din cartierul Palazu Mare.
MAI MULT LOC ÎN PIEȚE (?) O altă prevedere a legii îi obligă pe administratorii de piețe să asigure producătorilor 40% din spațiile de vânzare. Ion Ciobanu a afirmat că, în Constanța, gradul de ocupare din piețe este de doar 50%, deci poate asigura suficient spațiu producătorilor. În același timp, producătorii trebuie să specifice pe etichetele produselor de vânzare localitatea de proveniență, numele produsului, prețul și data recoltării.