Regina împuşcată şi „exilată” la subsol, din nou pe piedestal

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Pe faleza din Constanţa. Carmen Sylva priveşte spre „Cuibul Reginei”

Regina împuşcată şi „exilată” la subsol, din nou pe piedestal

Eveniment 18 Martie 2014 / 00:00 7024 accesări

Cândva, în perioada interbelică, turiştii şi localnicii care se plimbau pe faleza din Constanţa puteau admira, în dreptul Catedralei „Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel”, statuia din bronz a primei regine a României, Elisabeta (1843-1916), regina-poetă Carmen Sylva, dominând înălţimile cu o nimfă cu harpă aşezată la picioarele ei. Grupul statuar, realizat de sculptorul dobrogean Ion Jalea (1887-1983), a fost dezvelit pe 15 august 1937, cu prilejul ceremoniilor organizate de Ziua Marinei. Evenimentul inaugural s-a desfăşurat în prezenţa regelui Carol al II-lea (1893-1953), discursul fiind susţinut de avocatul Alexandru Osvald Teodoreanu (1894-1964), cunoscut în lumea literară cu pseudonimul Păstorel Teodoreanu, care, la acea vreme, deţinea o funcţie oficială în Ministerul Cultelor şi Instrucţiunilor Publice. Orator înnăscut, epigramistul a susţinut o alocuţiune foarte frumoasă legată de rolul reginei Elisabeta ca protector al artelor.

Anii au trecut şi, odată cu instalarea regimului comunist, regina-poetă - şi muza sa - nu şi-a mai găsit locul pe piedestal. Statuia reginei Elisabeta a fost aruncată de colo-colo, sfârşind prin a fi surghiunită în subsolul Muzeului de Sculptură „Ion Jalea” - înfiinţat în anul 1968, prin operele donate de artist, fiind, în prezent, subsecţie a Muzeului de Artă.

DIN REGINĂ A DEVENIT O SIMPLĂ FEMEIE „Statuia a rămas pe soclu până în anul 1948, când a fost dată jos şi aruncată în diverse locuri. A ajuns în subsolul Muzeului „Ion Jalea”, neştiută de nimeni. În inventarele muzeului, statuia apărea ca „Statuie de femeie”. În acest fel, în inventarele muzeului nostru s-au „adăpostit” o serie de lucrări ca să supravieţuiască, precum statuia reginei Elisabeta sau statuia reginei Maria, de Oscar Han”, a spus directorul Muzeului de Artă Constanţa, dr. Doina Păuleanu.

UN GLONŢ RĂZLEŢ ÎN SPATE Ca semn al ororilor prin care a trecut, statuia reginei avea în spate urmele unui glonţ din cel de-al Doilea Război Mondial. „După 1990, am încercat să informăm opinia publică de existenţa acestei statui. Ea avea o gaură de glonţ în spate, pe care a restaurat-o, benevol, colegul nostru de la Muzeul de Istorie Naţională şi Arheologie Constanţa, Dan Ionescu. În război s-au întâmplat multe lucruri în zona portului”, a subliniat dr. Doina Păuleanu.

„FEMEIA CU HARPĂ”, LA MEDGIDIA De o soartă mult mai bună a avut parte „Femeia cu harpă”, care, din anul 1971, a fost amplasată în Parcul Medgidiei. În locul reginei şi muzei sale, în anul 1961, a fost amplasată o altă sculptură realizată de Ion Jalea, un „Arcaş” din piatră. Anul trecut, statuia reginei Carmen Sylva a fost reaşezată pe soclu, acolo unde-i era locul, urmând ca în curând să i se alăture şi „Femeia cu harpă”, pentru a întregi ansamblul sculptural.

„ARCAŞUL”, ÎN FAŢA MUZEULUI CREATORULUI SĂU „Statuia a fost scoasă din subsolul muzeului şi a fost amplasată chiar pe locul unde a existat înainte „Arcaşul”, care a fost mutat în faţa Muzeului de Sculptură „Ion Jalea”. Acum urmează ca, până la finalizarea lucrărilor la faleză, să fie adusă şi „Femeia cu harpă de la Medgidia”, a precizat istoricul şi criticul de artă dr. Doina Păuleanu.

Privind Pavilionul Regal...

Statuia reginei Elisabeta a fost ridicată la iniţiativa unui comitet, după ce a fost abandonat planul de a înălţa un monument regelui Carol I (1839-1914), căruia Dobrogea îi datorează reintegrarea în graniţele României. „Se socotea ca o datorie a Constanţei ridicarea unui monument al lui Carol I. Până la urmă, nu s-a realizat, mai ales că a venit războiul. Atunci, un comitet de iniţiativă s-a gândit să-i ridice o statuie reginei Carmen Sylva şi să o plaseze într-un loc foarte strategic. De pe faleză, acolo unde a fost amplasată, ea privea direct în larg, spre Pavilionul Regal (n.r. - numit de succesoarea sa, regina Maria, „Cuibul reginei”), ridicat în 1910, după planurile lui Anghel Saligny, la sugestia şi discuţia pe care a avut-o el cu regele Carol I, despre un loc care să-i fie de folos reginei şi din punct de vedere al sănătăţii, şi al inspiraţiei poetice”, a menţionat directorul Muzeului de Artă, dr. Doina Păuleanu.

De ce i s-a încredinţat lui Ion Jalea această onorantă misiune explică tot dr. Păuleanu: „Jalea a fost ales să realizeze această statuie din mai multe puncte de vedere: în primul rând, pentru că era unul dintre cei mai importanţi sculptori ai perioadei şi, în alt doilea rând, pentru că era un artist de obârşie dobrogeană, care a făcut liceul la Constanţa, la Colegiul „Mircea cel Bătrân”, unde profesorul său de desen, pictorul profesionist Dimitrie Hîrlescu, l-a descoperit şi l-a îndemnat spre o carieră artistică”.

Taguri articol


12