Cu aplauze, cu multe aplauze entuziaste s-a încheiat, vineri, „Seara muzicii franceze”, de la Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski”. Evenimentul a fost deosebit și emoționant, aducând pe aceeași scenă o familie de muzicieni. Tatăl, Florin Totan, un experimentat muzician, discipol al lui Sergiu Celibidache, la pupitrul orchestrei simfonice a Teatrului „Oleg Danovski”, și fiul, Alexandru Totan, solist al Concertului nr. 1 pentru violoncel și orchestră în La minor, op. 33 de Camille Saint-Saens.
UN TÂNĂR VIOLONCELIST PE „DRUMUL SPRE CELEBRITATE” Seara s-a deschis tumultuos cu... „Dansul macabru” al lui Camille Saint-Saens, inspirat de poezia omonimă a lui Henri Cazalis. Abia apoi, tânărul violoncelist, care pe 5 martie va împlini 24 ani, și-a făcut apariția, pentru prima dată, pe scena tomitană. „Am ales acest Concert de Saint-Saens când am câștigat concursul „Drumul spre celebritate”, la Mogoșoaia (n.r. - la ediția din 2015, Alexandru Totan a obținut Premiul al II-lea). Premiul celor trei laureați a constat într-un concert cu Orchestra de Cameră Radio, pe care l-am susținut pe 3 februarie. M-am gândit ce concert mi s-ar potrivi cel mai bine pentru debut. Inițial m-am gândit la Haydn, dar nu am ales Haydn deoarece am considerat că mă pot exterioriza mai bine și pot fi mai expresiv în cadrul unui concert romantic. Recunosc că am ales Concertul de Saint-Saens deoarece este și mai scurt, potrivit pentru lipsa mea de experiență. Este un concert strălucitor, de anvergură, care are și momente de cantilenă, foarte calde și liniștite, desprinse parcă dintr-o altă lume”, a spus Alexandru Totan pentru cotidianul „Telegraf”.
Cu această lucrare de Saint-Saens, tânărul violoncelist Alexandru Totan și-a făcut debutul concertistic pe 10 ianuarie cu Filarmonica „Mihail Jora” din Bacău, sub bagheta maestrului Ovidiu Bălan. Au urmat, concertul cu Filarmonica „Ion Dumitrescu” din Râmnicu Vâlcea, condusă, pe 25 ianuarie, de Bogdan Vodă, concertul de la Botoșani din 29 ianuarie, unde a cântat pentru prima dată sub bagheta tatălui său, Florin Totan, apoi concertul din 3 februarie, cu Orchestra de Cameră Radio dirijată de maestrul Cristian Brâncuși.
Referitor la concertul de la Constanța, tânărul violoncelist a spus: „Sunt foarte încântat de publicul de aici, care, deși nu a fost numeros, a fost foarte entuziast. Să cânt cu tata este foarte bine. Mă simt confortabil cu el pe scenă, deoarece are un deosebit talent pentru acompaniament și se implică foarte mult, cum rar se implică un dirijor”.
ÎN ÎNSORITA SPANIE, PE URMELE FRUMOASEI CARMEN După pauză, „Seara muzicii franceze” a continuat cu „Carmen”, Suita nr. 2 pentru orchestră, de Georges Bizet.
„Am configurat acest program în funcție de concertul fiului meu. Lucrarea sa era piesă fixă în program. Porinind de la acest minunat concert de Saint-Saens, m-am gândit să fac o seară de muzică franceză. Oamenii de cultură sunt iubitori și admiratori ai culturii franceze și cred că ideea nu fost rea. M-am gândit să structurez programul în două părți, cu doi mari compozitori romantici francezi: Saint-Saens, în prima parte, și în partea a doua, Bizet. Partea întâia reflectă dualismul permanent din ființa umană, dualismul din creator și dualismul din creatură. Creatorul este geniul, compozitorul Saint-Saen. Prima piesă este dominată de catregorii estetice ca: tenebros, macabru, mortuar, demonic, iar piesa a doua, Concertul pentru violoncel, este o piesă luminoasă. Ideal ar fi ca în fiecare ființă să predomina lumina, ceea ce este pozitiv”, a spus dirijorul Florin Totan.
Referitor la ultima parte a concertului, acesta a adăugat: „Partea a doua am dedicat-o unui compozitor pe care eu îl iubesc foarte mult, un compozitor straniu, pentru că el s-a născut în Provence, sudul Franței, și a trăit toată viața la Paris. O singură dată a ieșit din Paris ca să meargă la Roma să primească Premiul „Romei”. Cu toate acestea, a scris două lucrări capitale care au rămas în istoria muzicii, Suita provensală, care reflectă folclorul, tradiția și ethosul Provence-ului și vestita operă „Carmen”, ultima lucrare a lui, capodopera și încununarea vieții lui componistice, care a intrat în istorie. Opera „Carmen” reprezintă spațiul hispanic cu temperamentul, cu trăirile, pasiunea sa incadescentă și tragediile sale. Programul a fost bine gândit, crescendo”.
Și într-adevăr, judecând după aplauzele publicului, și ele în crescendo, „Seara muzicii franceze” a fost un succes.
Citește și:
Elevul lui Celibidache dirijează, vineri, la Constanța