Tragedia de pe lacul Siutghiol, analizată secundă cu secundă

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Procurorii au cerut înregistrările audio!

Tragedia de pe lacul Siutghiol, analizată secundă cu secundă

Ajutor de la experții germani
Eveniment 07 Ianuarie 2015 / 00:00 3642 accesări

Procurorii Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (PÎCCJ) desemnați să elucideze tragedia aviatică ce a avut loc pe data de 15 decembrie 2014, în stațiunea Mamaia, derulează o amplă anchetă pentru a putea răspunde zecilor de întrebări legate de nenorocirea în care patru oameni au murit. Potrivit unui comunicat de presă remis, ieri, de PÎCCJ, una dintre primele măsuri luate în acest dosar a fost transmiterea unei solicitări către Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS). Oamenii legii au cerut, în format electronic, datele aflate în evidenţa acestei instituţii cu privire la traficul de voce/apelurile telefonice de anunţare sau semnalizare a catastrofei aviatice. În același timp, investigatorii au cerut Ministerului Afacerilor Interne (MAI) şi Consiliului Judeţean Constanţa să transmită toate documentele încheiate între aceste două instituţii privind predarea elicopterului, inclusiv actele din care rezultă nivelul de echipare a aeronavei, la momentul preluării, precum şi documentele referitoare la modificările operate ulterior asupra aparatului de zbor. Una dintre cele mai importante măsuri a fost transmiterea către Biroul Federal German pentru Investigaţii Aeronautice a tuturor „dispozitivelor instalate pe elicopterul prăbușit, pe care au fost stocate datele referitoare la parametrii de zbor, în vederea extragerii acestora, cu scopul final de a stabili evoluția aeronavei în timpul misiunii de zbor“, după cum se arată în documentul citat.

AUDIERI

În paralel, investigatorii veniți la Constanța au căutat și audiat toate persoanele care au fost martore la tragedia în care și-au pierdut viața medicul Laura Vizireanu (39 de ani), asistenta Gabriela Harton (38 de ani), pilotul - comandor Petre Corneliu Cătuneanu (47 de ani) şi copilotul - căpitan comandor Ginel Claudiu Crăcănel (42 de ani). Pe lângă informațiile care au vizat strict clipele dinaintea prăbușirii aparatului de zbor, martorii au fost chestionați și cu privire la modul în care au intervenit echipele de salvare. În acest sens, procurorii au cerut și Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) „Dobrogea“ raportul de analiză a intervenţiei privind accidentul aviatic, precum şi datele tuturor angajaților care au participat la operaţiunea de salvare. La o săptămână de la tragedie, investigatorii au efectuat în zonă o reconstituire, după ce un martor a prezentat o înregistrare în care se părea că se aud strigătele de ajutor ale membrilor echipajului. Astfel, cu ajutorul unui telefon mobil, identic cu cel folosit de martor, în aceleaşi condiţii şi împrejurări, oamenii legii au încercat să capteze țipetele unei persoane aflate pe luciul de apă, la o distanţă de 315 metri de mal. „S-au făcut două experimente judiciare. Unul dintre ele cu o persoană care strigă din barcă și cineva la mal care să înregistreze sunetul și unul în care un scafandru a coborât în apă și a strigat încontinuu pentru a fi înregistrat. Din informațiile pe care le avem, nu se auzea nimic când striga omul“, declara, după experiment, dr. Raed Arafat, secretar de stat în MAI.

DOSAR PENAL

La scurt timp de la producerea tragediei, procurorii au început urmărirea penală pentru neluarea şi nerespectarea măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă, iar ulterior cercetările au fost extinse şi pentru ucidere din culpă. Operaţiunile de căutare şi salvare au durat aproximativ 12 ore. Accidentul aviatic a avut loc pe 15 decembrie 2014, în jurul orei 16.00, primul apel la 112 fiind primit la ora 16.11. În jurul orei 16.30, primele echipaje ale ISU "Dobrogea" au început operaţiunile de căutare pe lac. Potrivit ROMATSA, la momentul decolării elicopterului SMURD, care alimentase la Aeroportul "Mihail Kogălniceanu", condiţiile meteo erau bune, iar vizibilitatea era de peste peste şase kilometri.



12