Coregrafa Stela Cocârlea nu bate pasul pe loc. Și-a însușit această lecție de pe vremea când evolua în poante, pe scena de la Marea Neagră, sub bagheta intransigentului „dirijor de lebede”, maestrul Oleg Danovski. Chiar și când pare să stea pe loc, mintea sa creează scenarii, coregrafii. Gândește în pași de dans. Colegii artiști, muzica, natura, pictura, sculptura, versurile cu mesaj o inspiră. La anumite intervale de timp, preface această colecție de stări, emoții și cunoaștere într-un spectacol. Un spectacol concentrat, dens, plin de semnificații, în care artele comunică între ele și invită publicul la dialog. Așa a fost și performance-ul „UniVersuri”, prezentat, duminică, la Muzeul de Artă. Un spectacol despre metamorfoze, despre faceri și prefaceri, despre transformări, despre cele patru elemente primordiale - aer, foc, pământ și apă. Pornind de la „Geneză”, sculptura pictată și înscrisă într-un cerc a lui Panaite Chifu, Stela Cocârlea a creat un spectacol „rotund”, cu dans, muzică și versuri. Talentatul Cosmin Adrian, student în anul III, la Coregrafie, în cadrul Facultăţii de Arte a Universității „Ovidius”, a însuflețit o bucată de plastic, oferindu-i formă și substanță, pe versurile Iuliei Pană, iar actrița Georgiana Mazilescu a susținut o lecție despre... cerc, ființă și cuvânt, în acompaniament de duduk, strunit de tânărul compozitor Adrian Mihai. Totul sub privirile Stelei Cocârlea, care s-a... contopit în cercul format din spectatori.
ARTĂ CU „ENTUZIASM DE SUTE DE MII DE EURO” „A fost un moment intens, așa cum i-am obișnuit pe cei care ne sunt fideli, care vin în acest spațiu, la Muzeul de Artă. Am folosit o pungă de trei lei și entuziasm de sute de mii de euro, fiecare. Toți am lucrat din plăcere. Așadar se poate demonstra că în spații neconvenționale se poate dansa atâta timp cât tu crezi în ceea ce faci. Nu-ți trebuie bugete extraordinare”, a spus Stela Cocârlea. Atât de bine a fost primit acest moment artistic încât a fost nevoie de o nouă reprezentație, programată pe loc, la dorința expresă a celor care nu s-au mai putut înscrie în cercul de spectatori.
Spectacolul „UniVersuri” a marcat finisajul expoziției de sculptură a lui Panaite Chifu, deschisă la Constanța pe 15 ianuarie, de Ziua Culturii Naționale.
Sculptura se creează în minte şi aer şi se autosusţine, suspendată în ritmul interior al artistului, la nivelul inimii spectatorilor. Căci aşa se vede întrepătrunderea dintre cele patru elemente, cele patru universuri ale firii, care dimensionează, plastic, sculptura lui Chifu şi uman, propriul nostru eu. La confluenţa acestor patru dimensiuni, şlefuite în mişcare şi cuvinte, s-au poziţionat spectatorii Stelei, un nume predestinat. Folia de plastic, poate neînţeleasă de unii, este doar un mod de exprimare. Putea fi din mătase, din pene sau din aer. Prelungirea mişcării în spaţiul Muzeului, devenit astfel fluid şi semnificant, este suflul coregrafic autoritar al creaţiei ce însufleţeşte elementele piatră, marmură, lemn şi metal, îngemănate în conştiinţă sculptural-futuristă. Muzeul de Artă a fost viu duminică. Nu l-aţi auzit respirând, minunându-se şi dansând? Înseamnă că, pur şi simplu, nu aţi fost acolo...
Citește și:
„UniVersuri“, la Muzeul de Artă
Cultura Națională celebrată prin vers, dans, cântec și sculptură