După luni bune de negocieri, lobby, scrisori către FMI şi râcă între Guvern şi „el comandante“, a venit şi ziua cea mare. Mâine, de 1 aprilie (şi nu, nu este o păcăleală), acciza la carburanţi creşte cu şapte eurocenţi pe litru, ceea ce înseamnă o scumpire de circa 40 bani/litru. Şi asta pentru că, oricum am da-o, de scumpire nu scăpăm. În februarie, prim-vicepreşedintele Rompetrol, Cătălin Dumitru, declara că „majorarea accizei se va reflecta cu certitudine în preţul final de la pompă. Nu există miracole“: „Această creştere de preţ va determina cu siguranţă o scădere a consumului. E greu de anticipat cu cât, asta depinde şi de vreme, dar şi de alţi factori, însă urmează o perioadă de reaşezare a pieţei. Să scadă consumul cu 1%? Posibil. Cu 2%? Posibil şi asta. La un moment dat vom reveni la un consum normal, atât la benzină, cât şi la motorină“. Autorităţile au adoptat o atitudine uşor alarmistă faţă de acciză, ministrul Finanţelor, Ioana Petrescu, afirmând că există pericolul ca statul să nu mai poată plăti pensiile şi salariile dacă nu se introduce acciza. Ba mai mult, măsura a fost agreată de FMI şi, fără ea, nu s-ar fi aprobat bugetul pe anul în curs, fapt care ar fi dus la o altă amânare a evaluării acordului curent (nu că ne-ar interesa prea mult asta, dar, după cum vedeţi, sună alarmist). Pe de altă parte, în opinia Băncii Naţionale a României, estimarea privind impactul accizei asupra inflaţiei va fi de 0,5 puncte procentuale, însă măsurile privind returnarea unei părţi către transportatori ar putea atenua efectele. Ce se va întâmpla cu banii? Lucrurile sunt foarte clare, spune premierul Victor Ponta - „Banii merg în bugetul mare şi de acolo sunt alocaţi pentru proiecte de infrastructură sau cofinanţare de proiecte europene“. Până la autostrăzi şi poduri însă, pregătiţi-vă nişte batiste, că s-ar putea să plângeţi în benzinărie. Şi nu le consumaţi chiar pe toate, că mai vin şi alte scumpiri.