Transformarea RATC într-o companie de transport în comun care să ofere condiții decente de deplasare în oraș merge se mișcă în ritmul melcului, deși, în 2016, primarul Decebal Făgădău promitea că până în 2018 demersurile vor fi finalizate. Evident, acest lucru nu s-a întâmplat, ci s-a împotmolit, ca de obicei, în licitații și clarificări. Abia la sfârșitul lunii mai a fost finalizată licitația prin care au fost achiziționate, cică, aproape 100 de autobuze. De fapt, au fost cumpărate doar 90, iar Consiliul Local a aprobat, în ședința de joi, 28 iunie, suplimentarea numărului de autobuze la 104, achiziția fiind făcută în baza contractului de finanțare rambursabilă extenă, încheiat cu Banca Europeană pentru Reconstrucție si Dezvoltare (BERD). În expunerea de motive a proiectului de hotărâre se arată că „în perioada septembrie 2017 - mai 2018 s-a desfășurat procedura de atribuire a contractului pentru „Achiziția de autobuze urbane cu podea joasă standard de 12 m echipate cu motor Diesel EURO 6 Faza C” ce a fost finalizată prin declararea ca fiind câstigătoare a unei propuneri financiare de 71.539.200,00 lei, fără TVA, reprezentând 90 de autobuze urbane. De asemenea, potrivit prevederilor punctului 34 din documentația de atribuire, este prevăzută posibilitatea ca numărul maxim cu care se pot mări cantitățile este de pânä la 14 autobuze, aspect care pune în discuție activarea clauzei”. Cu alte cuvinte, s-a luat această decizie după ce, în urma licitației, a ieșit câștigătoare o ofertă suficient de avantajoasă ca să permită municipalității să achiziționeze mai multe autobuze.
CIRCULĂM CU AUTOBUZE DEPĂȘITE TEHNIC DE MULȚI ANI
Tot în expunerea de motive sunt cuprinse mai multe date privitoate la starea actuală a parcului auto RATC, potrivit unei adrese emise de conducerea Regiei. În prezent, RATC Constanța are 183 de autobuze, dintre care 103 au 16 ani vechime, 15 sunt vechi de 14 ani, iar celelate 65 sunt de 10 ani. „Aproximativ 57% din parcul de autobuze are peste 16 ani vechime, iar diferența de aproape 43% are 14 ani vechime, ceea ce influențează negativ cheltuielile cu întreținerea si reparațiile acestora, precum si confortul ce trebuie asigurat călătorilor. În opinia RATC, este necesarä înlocuirea întregii flote de autobuze aflate în exploatare, autobuze ce prezintă în proporție de peste 60% rulaje de peste 1.000.000 de km, cu durată de utilizare depașită, uzate moral si care nu pot asigura un confort minim călătorilor, acesta neavând în dotare instalații de climatizare. Într-o primă etapă este necesară înlocuirea a 119 autobuze echipate cu motorizare Euro 2 și 3 cu rulaje între 650.000 km și 1.000.000 km, durată de utilizare depășită și care nu mai pot asigura un confort minim călătorilor, acesta neavând în dotare instalații de climatizare”, se mai arată în expunerea de motive.
REORGANIZARE PÂNĂ ÎN 2018? POATE PÂNĂ LA URMĂTOAREA CAMPANIE
Amintim că, la sfârșitul lui 2016, Primăria Constanța a contractat un împrumut de 100 de milioane de lei de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). Cu acești bani, municipalitatea a promis că va asigura, în primul rând, reînnoirea parcului auto până în 2018. Ei bine, am ajuns la jumătatea anului și, în afară de promisiuni și anunțul că licitația a fost finalizată, nu avem nimic. Iar oricât de mult ar trebui să ne bucure faptul că municipalitatea vrea să suplimenteze numărul autobuzelor adjudecate prin licitație, ne e teamă că, dacă această hotărâre va fi adoptată, va duce la alte drumuri birocratice care nu vor face decât să îngreuneze întreg procesul. Iar dacă nu va fi adoptată, atunci Constanța va avea mai puține autobuze noi, ceea ce iarăși va fi rău. Dar poate că se vrea îngreunarea întregului proces, astfel încât să avem noi autobuze abia în 2020, la fix pentru campania electorală.