11.000 de feroviari ar putea fi daţi afară fără plăţi compensatorii

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

11.000 de feroviari ar putea fi daţi afară fără plăţi compensatorii

Eveniment 01 Septembrie 2009 / 00:00 712 accesări

Cele trei companii CFR nu au posibilitatea să ofere plăţi compensatorii în cazul restructurărilor de personal, a declarat, ieri, subsecretarul de stat din Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) Constantin Axinia, după discuţiile cu liderii de sindicat din căile ferate. „După discuţiile de astăzi (luni - n.r.) cu liderii de sindicat din cadrul căilor ferate vor fi disponibilizaţi circa 11.000 de salariaţi, dintre care 8.500 la CFR Marfă, 1.300 la CFR Călători şi 1.000 la CFR Infrastructură. Pentru cei 8.500 care vor fi disponibilizaţi de la Marfă se va asigura salariul integral, iar pentru cei de la CFR Călători se va aplica “metoda Berceanu”, adică o reducere cu 10-15% pentru cei care depăşesc salariul unui director general”, a spus Axinia. El a explicat că, prin disponibilizarea personalului, la CFR Marfă se va face o reducere la fondul de salarii de 40%. Sindicatele vor discuta, astăzi, cu fiecare ramură în parte, respectiv cu directorii generali de la cele trei companii, a mai spus Axinia. “Săptămîna viitoare ne vom întîlni cu sindicatele şi, pe baza programului de restructurare, vom discuta concluziile deciziilor care vor fi luate”, a precizat Constantin Axinia. Amintim că preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, declara joi, după întîlnirea cu conducerea CFR Marfă, că sindicatele feroviare nu vor accepta disponibilizările dacă nu se vor acorda minimum 24 de salarii compensatorii. “Disponibilizările ar putea avea loc după 1 ianuarie 2010. Nu vedem cum aceste disponibilizări ar putea să se facă în acest an, deoarece avem semnat un contract colectiv de muncă”, mai spunea Măntescu. El adăuga că în actualul contract colectiv de muncă nu este prevăzută acordarea de salarii compensatorii. Potrivit preşedintelui Federaţiei Mişcare-Comercial, Gheorghe Popa, compania CFR Infrastructură a propus sindicatelor desfiinţarea a patru regionale - Constanţa, Galaţi, Timişoara şi Braşov - şi a unor subunităţi ale companiei, prin care se vor elimina 1.000 de locuri de muncă. Liderul de sindicat preciza, joi, că CFR Călători nu a transmis niciun fel de propunere pentru restructurarea personalului, urmînd ca liderii sindicali să se întîlnească marţi (astăzi - n.r.) cu reprezentanţii companiei.

Soluţie disperată: o parte din personalul CFR Marfă trece la Infrastructură?

Sindicatele au propus ca o parte din angajaţii CFR Marfă să treacă la CFR Infrastructură, chiar şi la CFR Călători, în vederea suplimentării locurilor, a declarat, ieri, Gheorghe Popa, după discuţiile cu reprezentanţii MTI. „Deficitul de personal este la CFR Infrastructură, la exploatare, de aceea ar putea să fie transferaţi oameni de la Marfă către Infrastructură, pentru că s-au făcut un milion de ore suplimentare de la începutul anului”, a spus Gheorghe Popa. Subsecretarul de stat, Constantin Axinia, a spus că nu se poate face acest transfer, deoarece nu este legal întrucît trebuie încheiat un alt contract de muncă, iar în evidenţe acel angajat va apărea ca unul nou, pe o altă societate. În acelaşi timp, Popa a explicat că, în urmă cu cîteva ore, s-a primit nota de informare cu răspunsurile de la CFR Călători, pentru care se va face o reducere de 1.370 de posturi. Acesta consideră că nu este normal să se vorbească la CFR Marfă de o reducere a personalului cu 50%, deoarece tot cu atît a scăzut traficul. El a mai spus că administraţiile căilor ferate susţin că este personal excedentar, dar pe de altă parte, sindicatele consideră că este nevoie de acest personal.

Primul val de plecări

Din funcţia de mecanic de locomotivă vor pleca cei care se pot pensiona şi şi-au depus dosarele, a explicat Iulian Măntescu, în această situaţie aflîndu-se 400 de mecanici la CFR Călători şi 700 la CFR Transport Marfă. “Mecanicii de locomotivă nu reprezintă un sector neproductiv, ci dimpotrivă, în ultimele luni s-a depăşit regimul de muncă, astfel că se constată un minus de personal”, a mai spus Iulian Măntescu. La Constanţa, „toţi cei care au depăşit vîrsta de 50 de ani din cadrul CFR Călători, Marfă şi Infrastructură de la Constanţa, adică peste 200 de persoane, şi-au depus deja dosarele de pensionare”, a declarat Vasile Anghel, liderul Uniunii Sindicale “Feroviarul” Constanţa.



12