115 ani de la înfiinţarea Flotei Maritime Comerciale

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

115 ani de la înfiinţarea Flotei Maritime Comerciale

Cultură 29 Iulie 2010 / 00:00 506 accesări

În preajma Zilei Marinei, personalităţi marcante ale marinei comerciale şi militare româneşti reprezentând instituţii cu tradiţie la malul mării, cărora li s-au alăturat profesori, istorici, arhivişti şi muzeografi s-au întâlnit, ieri, în sala „Clio” a Muzeului Marinei Române. Discuţiile au avut ca temă trecutul, prezentul şi viitorul Flotei Maritime Comerciale, care aniversează, anul acesta, 115 ani de existenţă. Evenimentul organizat de Liga Navală Română (LNR) şi instituţia gazdă a fost inclus în cadrul „Lunii spiritualităţii marinăreşti”.

La prezidiu s-au aflat preşedintele Sindicatului Liber al Navigatorilor, Adrian Mihălcioiu, preşedintele de onoare al Ligii Navale Române (LNR), viceamiralul (r) ing. Ilie Ştefan, directorul Muzeului Marinei Române, cdor conf. univ. dr. Olimpiu Manuel Glodarenco, preşedintele Ligii Navale Române, clc. Laurenţiu Mironescu, viceam. (r) prof. univ. dr. ing. Ion Plăviciosu, membru în Consiliul Director al LNR, rectorul Academiei Navale „Mircea cel Bătrân”, cdor. prof. univ. dr. ing. Vergil Chiţac şi rectorul Universităţii Maritime Constanţa, prof. univ. dr. ing. Cornel Panait.

Simpozionul a fost un bun prilej pentru participanţi de a dezbate trecutul, prezentul, dar mai ales viitorul transporturilor maritime comerciale ale României, aflate în impas, avansându-se ideea revenirii la Pavilionul Naţional care ar aduce avantaje statului. „Există intenţii ale LNR de a susţine eforturile de revigorare a transporturilor maritime comerciale. Prima ar fi să se facă un regim special pentru Pavilionul Naţional, care ar aduce avantaje statului. Statul nu ar aduce niciun ban şi ar câştiga din acest lucru, aşa cum e cazul Maltei şi al Georgiei. E nevoie de un regim în acord cu normele Uniunii Europene. Un al doilea pas ar fi acela ca firma care există acum cu capital de stat să fie scoasă de la privatizare şi trecută în administraţia Ministerului Transportului şi acolo poate s-ar găsi armatori care să investească în nave care să aibă pavilion român şi capital mixt”, a subliniat vicepreşedintele Consiliului Director Naţional al LNR şi redactorul-şef al revistei „Marea Noastră”, contraamiral în retragere, Petru George. De asemenea, acesta a adus în discuţie modul în care s-au reflectat, de-a lungul timpului, în revista „Marea Noastră”, problemele marinei comerciale. Redactorul şef al revistei „Marea Noastră” a mai subliniat că periodicul continuă tradiţia publicaţiei „România Maritimă şi Fluvială”, înfiinţată în 1931, de Jean Bart.

Prima instituţie naţională de navigaţie maritimă comercială, Serviciul Maritim Român (SMR), a fost înfiinţată în urmă cu 115 ani. „S-au scurs 115 ani, o istorie care vorbeşte despre „Lebedele albe” ale Bosforului, pasagerele care făceau faima tricolorului românesc în Mediterana, Atlantic sau Marea Nordului, despre eroismul echipajelor marinei comerciale în ambele războaie mondiale, despre realizări şi neîmpliniri, dar, cu siguranţă, despre prezenţa activă, remarcabilă, a flotei maritime româneşti de transport în traficul maritim comercial”, a amintit vicepreşedintele LNR, Filiala Constanţa, Carmen Atanasiu.



12