1,4% din ţiţeiul livrat pe plan mondial va tranzita Terminalul Midia

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

1,4% din ţiţeiul livrat pe plan mondial va tranzita Terminalul Midia

Economie 09 Decembrie 2008 / 00:00 532 accesări

Compania Rompetrol a inaugurat, ieri, Terminalul Marin Midia, la eveniment fiind prezent şi preşedintele şi directorul general al grupului petrolier, omul de afaceri Dinu Patriciu. Rompetrol a investit peste 175 milioane dolari în construcţia acestui terminal petrolier în largul Mării Neagre (la 8,6 km de mal) care va creşte cu 350% capacitatea de tranzit a produselor petroliere prin portul Midia. „Investiţia va fi amortizată în mai puţin de doi ani, iar baza de profituri pentru Rompetrol va fi undeva la 16 - 17 milioane de dolari pe an, în condiţiile în care noi vom transporta mai ieftin decît alte coridoare, practicînd un preţ de 4 dolari/tona de ţiţei transbordată”, a explicat Patriciu. Prima navă care va fi prelucrată (adică încărcată/descărcată după caz) prin noul terminal va intra la operaţiuni în prima decadă a lunii ianuarie, iar ritmul estimat de deservire va fi de 4 nave a cîte 80.000 tdw (tone deadweight) lunar. Pîna în luna iunie 2009 va fi operaţional un singur sens de tranzit al ţiţeiului prin terminal, care va avea o capacitate de 14 milioane tone de ţiţei, echivalînd cu întregul consum de petrol al României pe an sau cu de trei ori capacitatea de rafinare a Petromidia. După iunie, capacitatea de tranzit pe ambele sensuri ale terminalului va fi de 24 milioane tone ţiţei (adică de peste 5 ori capacitatea de rafinare a Petromidia). „Rompetrol va controla, prin Terminalul Marin Midia, 1,4% din cantităţile de ţiţei livrate pe plan mondial. Este un ţel ambiţios şi vom fi un hub strategic al pieţei petrolului în Europa şi nu numai”, a subliniat Patriciu. Terminalul este deservit de 110 echipamente cu 100% safety garancy (garanţia siguranţei - n.r.) la exploatare. „Echipamentele se blochează în cîteva fracţiuni de secundă în caz de incidente la operare şi sînt certificate de Lloyd’s, cel mai prestigios atestator”, a precizat directorul operaţional şi şeful diviziei de trading din Rompetrol, Dan Ionescu.

Conducta Burgas - Alexandropolis şi oleoductul Constanţa - Trieste, în atenţia planului de investiţii Rompetrol

Pentru a-şi întări poziţia strategică în piaţa ţiţeiului, Rompetrol vrea să investească în construcţia conductei Burgas - Alexandropolis şi oleoductul Constanţa - Trieste, însă Patriciu nu a precizat sumele pe care le poate pune în joc. Prin conducta Burgas - Alexandropolis, care va fi lungă de 285 de km, vor fi transportate 35 milioane de tone de ţiţei, cu posibilitatea sporirii capacităţii la 50 milioane tone. Costul proiectului a fost estimat iniţial la 1 miliard de dolari şi nu are încă fixat un termen de începere a construcţiei. Burgas-Alexandropolis trebuie să preia o parte din povara strîmtorilor Bosfor şi Dardanele, prin care se transportă petrolul rusesc şi kazah. Preţul de transport prin Burgas va fi însă dublu faţă de cel practicat prin terminalul marin de la Midia. De asemenea, oleoductul Constanţa-Trieste se poate construi cu mai puţini bani graţie crizei financiare. „Acum noi avem capătul conductei (Terminalul Marin Midia - n.r.), deci sîntem interesaţi de orice colaborare. Dacă s-ar fi construit oleoductul înainte de începerea crizei ar fi costat cam 1,5 miliarde dolari cei 312 km de conductă, acum însă costul se poate ridica la 600 - 700 milioane dolari”, a explicat Patriciu. Inaugurarea terminalului marin Midia a adus la oficiere şi pe reprezentantul deţinătorului majoritar ala Rompetrol, deputy COO al KazMunaiGaZ (Kazahstan), Alibek Zhilbayen. Acesta a declarat că terminalul Midia şi terminalul kazah Batumi vor funcţiona împreună „constituind de fapt cele două capete ale rutei pe care circulă ţiţeiul prin Europa”. KazMunaiGaz a preluat anul trecut 75% din acţiunile grupului Rompetrol, în schimbul sumei de 1,6 miliarde de dolari. Grupul Rompetrol cuprinde 40 de companii, cu activităţi în 13 state.

Taguri articol


12