20% din profitul Portului va intra în bugetul Constanţei

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Cea mai mare victorie a autorităţilor locale din ultimii 18 ani

20% din profitul Portului va intra în bugetul Constanţei

Banii vor fi dirijaţi către construirea de locuinţe ieftine pentru tineri
Eveniment 27 Februarie 2008 / 00:00 2002 accesări

Camera Deputaţilor a adoptat ieri, în plen, Legea iniţiată de deputaţii PSD de Constanţa Alexandru Mazăre, Eduard Martin şi regretatul Corneliu Dida, privind transferul în patrimoniul Primăriei Constanţa a unui pachet de 20% din acţiunile deţinute de către Ministerul Transporturilor în Portul Constanţa. Cu excepţia PD-L, toate partidele parlamentare au fost de acord cu legea, în forma propusă de social-democraţii constănţeni. La sfîrşitul procedurilor parlamentare, proiectul legislativ a devenit Lege cu 182 de voturi pentru, 63 de voturi împotrivă şi şase abţineri. De la tribuna Camerei Deputaţilor, iniţiatorul actului normativ, deputatul Alexandru Mazăre, a declarat că transferul pachetului minoritar de acţiuni se înscrie în spiritul descentralizării şi promovării autonomiei locale, principii cerute României de către UE: „Practica europeană arată că în porturi trebuie să existe şi o componentă decizională a autorităţilor locale. Porturile din Germania, de exemplu, aparţin landurilor federale. Noi nu am mers pînă acolo, ci am solicitat un pachet minoritar de 20% din acţiuni pentru autoritatea locală”. În argumentaţia sa pentru promovarea Legii de către Camera Deputaţilor, sesizată ca şi cameră decizională a Parlamentului în acest caz, deputatul constănţean a arătat că există un precedent de succes, păstrînd proporţiile, în ce priveşte implicarea autorităţilor locale în structurile decizionale ale unor obiective strategice importante. „Consiliul Judeţean Constanţa (CJC) a intrat ca acţionar minoritar la Aeroportul Kogălniceanu. Prima acţiune întreprinsă de CJC la aeroport a vizat dezvoltarea segmentului de transport aviatic turistic. Cea mai mare companie aviatică de low-cost din Europa a fost atrasă către destinaţia Kogălniceanu şi va începe curse aeriene regulate din aprilie. Beneficiile implicării Primăriei Constanţa vor fi vizibile şi în cazul portului”, a spus Alexandru Mazăre.

Unul dintre cei care a semnat şi votat proiectul de lege, Eduard Martin, a ţinut să le mulţumească ieri, în Parlament, deputaţilor care au avizat acest proiect în concordanţă cu descentralizarea cerută de UE. La rîndul lui, deputatul Lucian Băluţ, care l-a înlocuit pe regretatul Corneliu Dida în Parlament, a subliniat că transferul acţiunilor din Port către Primărie face parte dintr-un pachet mai amplu de legi promovat de grupul deputaţilor PSD de Constanţa, de „prioritate zero” pentru municipiu şi judeţ. „Implicaţiile proiectului adoptat sînt două: bani care vin în Constanţa şi integrarea pe orizontală a autorităţilor publice din Constanţa. E un pas mare pentru oraş”, a mai spus Băluţ. Deputatul PNL Gheorghe Dragomir a subliniat de ce au votat liberalii pentru această lege: „Era o promisiune mai veche făcută constănţenilor şi, în campania din 2004, am promis că facem tot ce se poate pentru ca portul să se întoarcă la Constanţa. Nu s-a putut în totalitate, dar transferul a 20% din acţiuni către Primărie este un pas important”.

Primarul Radu Mazăre: „PD-L a votat împotriva proiectului, împotriva constănţenilor”

În opinia primarului Constanţei, Radu Mazăre, beneficiile de care se va bucura Constanţa în ansamblu după intrarea în vigoare a acestei legi sînt uriaşe: „Constanţa a repurtat cea mai mare victorie din ultimii 18 ani: 20% din acţiunile Portului Constanţa au fost transferate prin lege în patrimoniul Primăriei Constanţa, în patrimoniul constănţenilor. Asta înseamnă că, la sfîrşitul fiecărui an, din profitul Administraţiei Porturilor Constanţa, 20% va reveni în bugetul municipalităţii. Mai exact, banii vor fi dirijaţi pentru construcţia de locuinţe ieftine. În ultimii trei ani nu am primit niciun leu de la Bucureşti, nu avem niciodată garanţii că ne vin bani de la Bucureşti şi această sursă suplimentară de finanţare ne asigură resursele pentru continuarea programului pentru tineri”. Totodată, primarul a ţinut să sublinieze că pedeliştii s-au opus din nou unui proiect benefic pentru constănţeni, aşa cum au făcut la toate programele iniţiate de municipalitatea Constanţa. „PD-L a votat împotriva proiectului, împotriva constănţenilor, împotriva banilor care urmează să vină pentru construirea locuinţelor ieftine. Asta pentru că preşedintele Traian Băsescu e constănţean de-al nostru...”, a spus Mazăre.

Preşedintele CJC, Nicuşor Constantinescu: „Noi rute de pasagere, aflate deja în proiect”

Preşedintele CJC, Nicuşor Constantinescu, a declarat că implicarea autorităţilor locale în administrarea obiectivelor economice importante reprezintă adevărata descentralizare. „Autorităţile locale au nevoie să se exprime în interiorul acestor entităţi, fie că este vorba despre Aeroportul Kogălniceanu sau de Portul Constanţa. Aceste entităţi îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul judeţului şi de modul în care îşi rezolvă problemele de trafic depinde direct viaţa economică şi socială a cetăţenilor judeţului. Cred că în Port o să fie la fel de bine ca în cazul Aeroportului, pentru că deja au avut loc discuţii pentru înfiinţarea unei linii de feriboturi pasagere pe rutele Constanţa - Odesa, Constanţa - Istanbul”, a declarat Constantinescu. Referitor la votul împotrivă dat de PD-L pentru această lege, preşedintele CJC a declarat: „Traian Băsescu şi PD-L, care s-au opus cu vehemenţă tuturor proiectelor iniţiate pentru Constanţa, vor fi sancţionaţi de electorat. Este aberant să te opui de dragul de a te opune oricărui proiect, indiferent cît de benefic este pentru Constanţa. E aberant să impui la Guvernare taxa auto „Sulfina Barbu” şi apoi să iniţiezi, din opoziţie, moţiune de cenzură pe tema acestei taxe. Sînt convins că această duplicitate va fi judecată la adevărata ei valoare de către electorat”.



12