Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri (FNGCIMM) a analizat pînă luni şi a transmis băncilor decizii şi contracte de garantare pentru 1.950 de beneficiari ai programului „Prima Casă”, în prezent Fondul avînd în procesare alte 656 de documentaţii. „Valorea solicitărilor de garantare primite de Fond pînă luni reprezintă 12,5% din plafonul de un miliard de euro stabilit de Guvern pentru programul Prima Casă”, se arată într-un comunicat al Fondului. Totodată, 314 dosare au fost returnate băncilor pentru completări, actualizări, îndreptare de erori şi alte corecturi. „Unele bănci participante au utilizat peste 70% din plafonul alocat, cele mai active patru bănci cumulează circa 85% din valoare solicitărilor de garantare”, se mai arată în comunicat. În topul băncilor implicate în acest program se află BRD, cu 52% din suma garantată pînă în prezent, BCR (22,6%), Banca Transilvania (10%), Alpha Bank (7%), ATE Bank (3,1%) şi CEC Bank (1,39%). „Cinci dintre bănci nu au dat niciun ban. Mai este mai puţin de o lună pînă cînd se împlineşte termenul de trei luni cînd se va rediscuta plafonul pentru fiecare bancă. Atunci se va lua de la cei care nu au dat credite şi se va da celor care au avut credite mai multe”, a declarat directorul coordonator în cadrul FNGCIMM, Vasile Coman. El a menţionat că 1.976 de cereri au fost pentru locuinţe mai vechi de 2008, iar 620 pentru proprietăţi construite în 2008 şi 2009. Coman a afirmat că Fondul se aştepta, înainte de lansarea programului, să primească 50-80 de dosare pe zi, dar numărul acestora este de peste 200. El a mai spus că fondurile nu vor depăşi plafonul stabilit, de un miliard de euro, în următoarele zece luni, dacă se va menţine ritmul actual de acordare a garanţiilor.
Dosarele vor fi trimise la Fond cu 10 zile înainte să expire antecontractele
Băncile trebuie să transmită FNGCIMM solicitările de garantare pentru achiziţia de locuinţe prin Programul „Prima Casă” cu cel puţin 10 zile înainte de expirarea antecontractelor, inclusiv pentru dosarele pe care le au în lucru. Măsura convenită de Fond cu Asociaţia Română a Băncilor (ARB) va fi transmisă instituţiilor de credit iniţial sub formă de recomandare, de către ARB, urmînd să fie introdusă în ordinul comun al Ministerului Finanţelor Publice şi Ministerului pentru IMM-uri, Comerţ şi Mediu de Afaceri privind programul „Prima Casă”. „Vom pune un pic de presiune pe bănci, prin modificarea Ordinului comun al Ministerului de Finanţe şi Ministerului pentru IMM-uri, pentru că în actul normativ nu scrie în cîte zile băncile trebuie să proceseze dosarele de finanţare”, a declarat Vasile Coman. El a menţionat că cele mai mari probleme în derularea Programului „Prima Casă” au fost legate de antecontract. „Antecontractul este cuiul lui Pepelea în acest program. În cazul în care cumpărătorul, la semnarea antecontractului de vînzare-cumpărare a unei locuinţe, nu are făcut deja cadastrul şi evaluarea imobilului, în 90% din cazuri sînt şanse să fie depăşită perioada din antecontract. De aceea, recomandăm ca solicitantul să încheie antecontractul pe cel puţin 45-60 de zile după ce banca îi confirmă că este eligibil”, a spus Coman. Alte probleme cu care Fondul s-a confruntat pe parcursul derulării Programului „Prima Casă” sînt datele de identificare incomplete sau incorecte ale finanţatorului, precum şi necorelarea între valoarea finanţării, preţul de achiziţie şi mărimea avansului. Asociaţia Română a Băncilor urmează să transmită către Autoritatea Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară o solicitare prin care va cere o uniformizare a prezentării elementelor care descriu un imobil şi menţionarea în extrasul de carte funciară, emis beneficiarilor programului, a tuturor datelor imobilului care urmează să facă obiectul ipotecii. Reprezentantul Fondului a menţionat că în acest fel se urmăreşte eliminarea problemelor privind ipoteca.