În urmă cu aproximativ două săptămâni, Consiliul Național al Elevilor (CNE) a lansat campania „Educația, siguranță națională”, prin care solicită o modificare concretă a planurilor-cadru și respinge cele trei variante propuse de Ministerul Educației Naționale în parteneriat cu Institutul de Științe ale Educației. În acest sens, reprezentanții elevilor au lansat o petițieși, în decursul ultimelor două săptămâni, numărul semnatarilor acesteia a crescut la peste 20.000.
Se discută în spațiul public despre reforma planurilor-cadru pentru învățământul liceal, însă, cudezamăgire, constatăm faptul că aceasta există mai mult la nivel declarativ, întrucât propunerile lansate sunt la fel de rigide și monotone ca cele în vigoare. Ne așteptam ca, după 15 ani, variantele supuse dezbaterilor să aducă o serie de elemente de noutate sistemului, pentru ca acesta să se alinieze cu practicile din țări europene care stau semnificativ mai bine decât noi în termeni statistici.
Nevoile elevilor sunt de actualitate și corelate la cerințele secolului curent, spre deosebire de aceste planuri-cadru, o relicvă a unui sistem ce, în loc să faciliteze individualizarea parcursului elevului, își propune să îi uniformizeze printr-o mult prea limitată posibilitate de a alege ce studiază.
Câteva dintre solicitările CNE:
- prioritizarea etapelor dezvoltării curriculumului (elaborarea planurilor-cadru trebuie să pornească de la profilul absolventului)
- planul de învățământ să fie conceput astfel încât să favorizeze anumite ieșiri din sistem (să ne asigurăm că, fie că alege învățământ superior, piața muncii sau altă alternativă, elevul are anumite competențe „pentru viață”
- prioritizarea disciplinelor studiate
- focalizare mai intensă asupra particularităților elevilor
- transferul accentului de pe școală pe elev, prin transformarea curriculumului la decizia școlii în curriculum la decizia elevului din oferta școlii
- grupe formate dintr-un număr minim de aproximativ 15 elevi pentru organizarea materiilor din curriculum la decizia elevului din oferta școlii
- plajă mai largă a posibilelor materii „opționale” (educație pentru sănătate, educație juridică, limba română, oratorie, gândire critică)
- transparență în procesul de definitivare a planurilor-cadru.