Potrivit datelor deţinute de Biroul Maritim Internaţional (BMI), cu sediul la Kuala Lumpur, numărul actelor de piraterie maritimă a atins cel mai înalt nivel din ultimii şase ani în cursul lui 2009, atacurile fiind mai violente, în special în largul Somaliei. Anul trecut au fost înregistrate 406 acte de piraterie şi furturi armate pe mare, ceea ce reprezintă o creştere cu 39% în raport cu cele 293 de acte din 2008. Numărul este totuşi inferior celor 445 de acte înregistrate în 2003. În 2009 au fost capturate 49 de nave şi 120 au fost atinse de tiruri. De asemenea, 1.052 de membri ai echipajelor au fost luaţi ostatici, opt dintre aceştia au fost ucişi şi 68 răniţi, se arată într-un raport BMI. Mai mult de jumătate din aceste atacuri (217) au fost atribuite piraţilor somalezi. „Forţele internaţionale joacă un rol esenţial în prevenirea pirateriei în Somalia şi este esenţial să rămână în zonă\", a apreciat directorul BMI, căpitanul Pottengal Mukundan. Începând cu 2008, în zona coastelor Somaliei a fost trasat un culoar de siguranţă, patrulat în permanenţă de nave militare aparţinând forţelor internaţionale. Scopul creării acestui culoar îl reprezintă securizarea navigaţiei în zona Golfului Aden, o rută maritimă crucială în mod deosebit pentru transportul de ţiţei. Celelalte acte de piraterie au fost înregistrate în largul coastelor Nigeriei (28), Americii Latine (37), în Bangladesh şi în Asia de sud-est, în timp ce numărul atacurilor a început să scadă în Indonezia, în special în strâmtoarea Malacca. În prezent, cinci marinari români (dintre care patru constănţeni) sunt în mâinile piraţilor somalezi.