Drumurile în paragină ale României, la nivel cu cele din republicile bananiere, au fost invadate, în 2017, de sute de mii de rable SH, înmatriculate fără griji și fără taxe. Șocul ecologic și rutier i-a convins pe guvernanți să ia atitudine și să anunțe reîntoarcerea timbrului de mediu, la pachet, cel mai probabil, cu un sistem regândit de impozitare a mașinii, care să nu țină cont doar de capacitatea cilindrică a motorului. Samsarii protestează, desigur, la fel ca și cei cu venituri mici, dar realitatea e că multe alte țări pregătesc deja trecerea la mașini electrice, în vreme ce noi, în stilul clasic, ne reîntoarcem în trecut.
Anunțul reintroducerii taxei de poluare a stârnit, cum era de așteptat, o mini-dramă în spațiul public, protagoniști fiind samsarii de mașini second-hand și românii cu venituri mici. Statului, de cealaltă parte, îi este foarte foame, de unde și revenirea mai multor taxe (ne)populare, excesul de experimente fiscale mai mult sau mai puțin fericite și zelul absurd al diverselor organe de control, care s-a tradus, în ultimele săptămâni, într-un număr-record de amenzi (de orice fel) pe minut. Ambele tabere gândesc cât se poate de greșit. Una e să-ți poți cumpăra o mașină chiar dacă nu ești foarte înstărit, alta e să te plimbi pe străzile noastre deprimante (la nivel cu cele din Tanzania și alte republici bananiere, conform unui studiu al Forumului Economic Mondial) cu un sicriu ambulant. În ceea ce privește statul, taxe ca timbrul de mediu n-ar trebui să fie doar o modalitate de-a compensa pentru eșecul colectării ANAF și incompetența gestionării unui buget secat de tâmpenii electorale. Ideea ar fi să încurajezi, cumva, progresul și să vrei să protejezi mediul și cetățenii. Vorba consultanților de la PwC - în vreme ce alte state mai că trec la mașini electrice, noi suntem, după opt luni din 2017, la peste 335.000 de rable înmatriculate, în creștere cu 110% față de TOT anul trecut... E un record (negativ) absolut în materie. Iar impozitarea lor (în fine, acum vorbim despre LIPSA impozitării) e la fel de învechită ca și țara. Avem taxa de înmatriculare și impozitul anual, bazat, în prezent, doar pe capacitatea cilindrică a mașinii. Iar aici apar tot felul de salturi aberante - pentru un motor 3,2 litri, taxa e de 2,5 ori mai mare decât pentru unul de 3 litri, pentru că... motive. Potrivit celor de la PwC, impozitarea ar trebui construită modern, pe principii trendy de mediu, care să țină cont de normele Euro, de emisiile de CO2 și de alte chestiuni d-astea, cum le zice - ah, da! - importante. Iată ce spune și șeful Asociației Service-urilor (ASSAI): „Dacă ne dorim să devenim o societate mai sănătoasă, atunci, la fel cum am restricționat fumatul în locurile publice, așa trebuie să oprim și înmatricularea de autovehicule poluatoare. Ce alegem între sănătatea românilor și comoditatea de-a avea oricine acces la un autovehicul, indiferent de cât de vechi, poluant și nesigur este? Și să nu uităm că milioane de rable circulă pe infrastructura primitivă a României, fiind un risc real atât pentru proprietari, cât și pentru ceilalți participanți la trafic“.