22% din români ar cumpăra mai mult alcool

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Dacă preţul băuturilor alcoolice ar scădea cu 25%

22% din români ar cumpăra mai mult alcool

Justiție 25 Octombrie 2007 / 00:00 596 accesări

Dintre toţi cetăţenii Uniunii Europene, cea mai mare sensibilitate în privinţa preţurilor, o dovedesc românii. Aşa se face că un român din doi ar cumpăra mai puţin alcool dacă preţul ar creşte cu 25%. Acesta este rezultatul unui chestionar despre atitudinea europenilor faţă de alcool, realizat la cererea Comisiei Europene şi dat ieri publicităţii. În Bulgaria şi Ungaria, numărul celor care ar reduce consumul de alcool dacă băutura s-a scumpi reprezintă 44%, respectiv 31%. Mai grav decît atît, dacă preţul ar scădea cu 25%, 22% din români ar cumpăra mai mult alcool, aşezînd astfel statul nostru pe locul şase în UE din această perspectivă. Nivelul este apropiat de cel din Bulgaria (28%), dar mult mai ridicat comparativ cu Ungaria (9%). „Românii demonstrează, mai mult decît locuitorii din alte state ale Uniunii Europene, că sînt sensibili la schimbările de preţ, 50% din respondenţi declarînd că ar cumpăra mai puţin alcool dacă preţul acestuia ar creşte cu 25%. Se poate presupune că în unele state sensibilitatea la preţ este influenţată de raportul dintre puterea de cumpărare şi preţul alcoolului”, se explică în analiza rezultatelor chestionarului. De asemenea, 53% din respondenţii români consideră că majorarea preţului ar reduce consumul de alcool al tinerilor şi băutorilor înrăiţi. Românii sînt pe primul loc în UE, la egalitate cu Malta, în ceea ce priveşte numărul de respondenţi care sînt de acord cu plasarea pe sticlele de băutură a avertismentelor privind riscurile consumului de alcool pentru femeile însărcinate şi şoferi. Românii ocupă tot primul loc şi la încrederea în eficienţa controalelor Poliţiei în reducerea consumul de alcool în rîndul şoferilor. „Cei mai convinşi de eficacitatea controalelor Poliţiei în reducerea consumului de alcool înainte de a urca la volan sînt românii (92% din respondenţi), la egalitate cu grecii şi urmaţi de irlandezi (91%), maltezi (91%), spanioli (90%), suedezi (90%) şi bulgari (88%)”, se mai arată în studiu. Românii sînt şi printre cei mai responsabili europeni, mai mult de două treimi (68%) fiind de părere că responsabilitatea pentru protejarea împotriva efectelor negative ale alcoolului revine individului, şi nu autorităţilor. La acest capitol, România se plasează pe poziţia a treia în rîndul ţărilor UE. Studiul arată că, atunci cînd beau, românii consumă de regulă 1-2 pahare (56%), numai 20% consumînd 3-4 pahare, iar 6% mai mult de patru pahare. Restul de 12% consumă mai puţin de un pahar. Analizarea rezultatelor chestionarului a fost realizată în lunile octombrie şi noiembrie ale anului trecut, de către consorţiul TNS Opinion&Social, la cererea Comisiei Europene. Interviurile au vizat un număr total de aproape 29.000 de persoane din statele UE, din România şi Bulgaria (care, la acea dată, nu aderaseră încă), Croaţia (stat candidat la UE) şi comunitatea ciprioţilor turci.



12