Ştim cu toţii că primăriile, în special cele din mediul rural, au rămas, de trei ani încoace, fără mulţi dintre angajaţi. Putem vorbi chiar de cazuri în care primăria funcţionează cu doar şapte angajaţi - cu tot cu primarul şi viceprimarul. A fost o nebunie fără margini în sectorul bugetar. Multe primării au ajuns să funcţioneze în regim de avarie. Contabilul făcea şi pe femeia de serviciu, angajatul de la urbanism se ocupa şi de achiziţii publice, şi de resursele umane şi, eventual, mai avea alte două-trei îndeletniciri. După trei ani de aşteptări, în care, pentru a angaja o persoană în sectorul bugetar, era necesar să plece din sistem şapte oameni, în sfârşit s-a revenit la regula „unu la unu“. Cu alte cuvinte, pentru fiecare angajat din sistemul bugetar care îşi dă demisia ori este concediat se va putea organiza concurs de angajare pentru ca locul rămas vacant să fie ocupat de altcineva. Conform afirmaţiilor premierului, şefii administraţiilor publice locale care au personal insuficient au putut solicita angajarea de personal. Totul în limita a 2.800 de persoane care vor fi angajate, în funcţie de nevoi, în primăriile cu număr foarte mic de angajaţi. Aceste declaraţii erau făcute de premier în urmă cu o lună şi jumătate. Între timp, primarii au avut timp să ceară organizarea de concursuri. Cei mai mulţi dintre ei au şi făcut acest lucru. Prin urmare, am fost curioşi să ştim care dintre primăriile judeţului Constanţa au cerut să angajeze funcţionari publici, aşa că am întrebat reprezentanţii Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici (ANFP).
INSUFICIENŢI Pentru 29 de funcţionari urmează ori au fost deja organizate concursuri de angajare în judeţul Constanţa. Dacă vorbim despre administraţiile din mediul rural, cele mai multe - trei posturi - au fost cerute pentru angajarea de personal la Albeşti. „Avem în continuare foarte puţini angajaţi. Nu avem un om care să se ocupe de achiziţii publice, nici de urbanism şi nu are cine să încaseze impozitele şi taxele. Vom încerca să mai angajăm oameni pentru aceste trei funcţii, în condiţiile în care serviciul de contabilitate a fost deja externalizat“, a explicat primarul comunei Albeşti, Gheorghe Moldovan. Primăria Albeşti nu este singura care are în continuare nevoie de personal. „Noi avem în continuare nevoie de oameni specializaţi, care să fie bine plătiţi şi care să se ocupe de elaborarea proiectelor europene şi atragerea de fonduri comunitare. Nu se poate ca un angajat să primească salariul minim pe economie atunci când concepe proiecte prin care vin în comunităţile noastre sute de mii de euro“, a spus, la rândul ei, Mariana Gâju, primarul comunei Cumpăna, unde au putut fi angajate doar două persoane. Mai trebuie să spunem că fiecare primărie în parte poate angaja personal în funcţie de numărul locuitorilor comunităţii pe care o conduce. Prin urmare, primarii sunt în continuare legaţi de mâini atunci când vine vorba despre angajarea de personal, mai ales calificat.