Motivaţi de salariul bun, de orele puţine şi de cerinţele lejere, în urma apelului lansat de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (MECT), aproape 300 de dosare au fost înscrise la sediul Institutului Limbii Române, în „cursa” pentru Spania şi Italia. Cei mai mulţi dintre candidaţii din România - 172 - au optat pentru Spania, iar 122, pentru Italia. La aceste numere se adaugă şi candidaţii înscrişi la ambasadele şi consulatele generale ale României din cele două ţări, numărul total al candidaţilor putînd ajunge la aprox. 600. Prima evaluare cuprinde o studiere atentă a dosarelor şi acordare primelor puncte suplimentare pentru cei care deţin grade didactice sau au vechime în învăţămînt. Următorul pas este interviul din România, cei înscrişi trebuind să prezinte şi să probeze calităţile de comunicare, cunoaşterea curriculei cursului de limbă, cultură şi civilizaţia românească, precum şi nivelul de cunoaştere a limbii spaniole, respectiv italiene. Data de 25 august a fost aleasă de MECT pentru interviuri, urmînd ca persoanele din Spania să le susţină între 27 şi 30 august, iar cele din Italia între 3 şi 6 septembrie. Rezultatele finale vor fi afişate pe site-ul MECT, www.edu.ro.
Comunităţile luate în calcul în proiectul MECT sînt cele spaniole din Madrid, Catalunia şi Castilla la Mancha şi cele italiene din Lazio, Piemont şi Veneto. 20.649 de elevi români care studiază în respectivele regiuni au fost identificaţi de funcţionarii MECT şi omologii lor din cele două ţări. Dintre aceştia, 20.235 învaţă în şcolile spaniole incluse în proiect. Profesorii vor primi 30,5 euro pe oră, putînd ajunge să cîştige şi 1.500 de euro pe lună. Autorităţile asigură transportul dus-întors, o singură dată pe an. Cadrele didactice selectate vor preda din această toamnă cursul opţional de limba, cultura şi civilizaţia românească unor grupe alcătuite din cel puţin 12 elevi. Opţionalul este structurat pe trei niveluri de studiu, după modelul învăţămîntului preuniversitar: primar, gimnazial şi liceal. Pentru copiii din clasele I - IV, curricula îşi propune stimularea interesului elevilor pentru România, precum şi pentru formarea poporului român, tema fiind abordată din două perspective, cea a informaţiei istorice şi cea a mitologiei populare. Copiii vor studia istoria şi geografia locală, oameni, locuri şi fapte; istoria, geografia şi legendele româneşti despre oameni şi locuri; copilăria din România şi copilăria de azi, prietenii şi rudele din România; limba română şi comunicarea. În privinţa limbii române, programa propune exerciţii de consolidare şi îmbogăţire a vocabularului, de pronunţie şi scriere corectă, fiind folosite şi comparaţii cu limba ţării de rezidenţă. Învăţămîntul gimnazial este structurat în două etape, de cîte doi ani sau trei ani de studiu, cuprinzînd istoria şi geografia locală şi regională; istoria românilor; limba română; comunicare sau România azi. Pentru ciclul liceal, există două etape, de 1-2 ani, respectiv 2-3 ani şi se va studia istoria românilor; elemente de geografie socială şi culturală; comunicare sau România azi; limba română.