Sărmana lege RCA... toată lumea trage de ea, de zici că-i ultima sticlă de apă a unui grup de naufragiați. Comisiile diverse din Camera Deputaților au primit nici mai mult, nici mai puțin de 327 (!!!) de amendamente la lege, toate venite din partea asigurătorilor, transportatorilor și societății civile. Luni vom afla cine și ce își asumă, iar legea va intra în dezbatere/discuție. Presiunea e mare, căci la 18 mai expiră perioada de șase luni în care prețurile polițelor auto obligatorii au fost plafonate (prin OUG, după protestul din 2016 al transportatorilor). În proiectul legii sunt și câteva prevederi pro-asigurători, care vor fi contestate aprig, cel mai probabil (eliminarea limitei cheltuielilor administrative, spre exemplu, care se traduce într-o scumpire necontrolată a poliței).
327 (!?!) - cam atâtea amendamente la legea RCA au primit comisiile de buget - finanțe, transporturi, industrii și juridică din Camera Deputaților. În următoarele zile, ele vor fi adoptate de parlamentari, întru susținerea în cadrul dezbaterilor, după cum a spus joi șeful comisiei de buget - finanțe, Leonardo Badea. Important de reținut - TOATE cele 327 de amendamente au fost depuse de asigurători, transportatori și reprezentanți ai societății civile. Niciunul nu e asumat de vreun deputat (încă). „Materialul a fost dat la studiu. Luni, 8 mai, voi avea o întâlnire cu președinții și birourile comisiilor; să vedem dacă cineva își asumă amendamentele, să le trecem într-o formă care poate fi dezbătută“. Reamintim că, în urmă cu câteva săptămâni, Asociația Service-urilor (ASSAI) atrăgea atenția asupra unor „modificări otrăvite strecurate în legea RCA, de către vicepreședintele comisiei pentru industrii din Camera Deputaților, PSD-istul Gheorghe Marin“ - „Să nu mai existe limite în privința cheltuielilor administrative ale asigurătorilor. În proiectul legislativ inițial, ele erau limitate la 25% din costul poliței RCA. Fără această limită, prețul asigurării obligatorii poate crește oricât. De asemenea, se renunță la proiectul EximAsig (RCA de la stat - n.r.). Jucătorii se vor înțelege din nou și vor majora în bloc tarifele. Din nou monopol privat!“. De asemenea, ASSAI nota că polițele nu se mai pot încheia pentru multipli lunari, după nevoia clientului, ci doar pentru o lună, șase luni sau 12 luni. Și asta nu e tot (din păcate) - au dispărut sancțiunile drastice aplicate asigurătorilor (?!?) și s-a decis ca mașinile avariate să fie reparate cu piese similare celor cu care erau/sunt dotate - „Altfel spus, dacă mașina nu e nou-nouță, ea va fi reparată cu piese second-hand...“. Anul trecut, piața asigurărilor din România a fost dominată de criza poliței auto obligatorii, al cărei highlight a fost mega-protestul transportatorilor români. Guvernul a fost forțat să dea o OUG și să plafoneze, timp de șase luni, prețurile RCA. Noile tarife au intrat în vigoare la 18 noiembrie și expiră cât de curând, la 18 mai. Ce urmează? Greu de zis. Cel mai probabil noi proteste.