În stațiunile din țară au ajuns de Revelionul 2018/2019 peste 166.000 de
turiști români, cu 4,5% mai mult decât în anul precedent, și au cheltuit peste
40 de milioane de euro, în creștere cu 8.5%, comparativ cu Revelionul anterior,
reiese din calculele Federației Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR).
Așa cum era de așteptat, în acest an, de Revelion, numărul turiștilor a
crescut, având în vedere majorarea puterii de cumpărare și, mai ales, prezența
voucherelor de vacanță, care au compensat lipsa zăpezii din unele stațiuni și
au dus la o creștere de 4,5% a numărului de turiști față de Revelionul
2017/2018.
Revelionul în România
Ca de obicei, destinațiile cu tradiție au fost foarte solicitate,
înregistrându-se la nivel național o creștere a numărului de turişti cu 4,5%
față de anul trecut. Cele mai multe locuri vândute de Revelion s-au Înregistrat
în turismul rural. Astfel, 57.000 de turişti au preferat să-şi petreacă noaptea
de Revelion la pensiuni, fiind, totuși, cu 1,7% mai puțini faţă de anul trecut.
Datorită pachetelor consistente de servicii, în acest segment s-au înregistrat
cele mai lungi sejururi, de până la cinci nopți.
Peste 28.000 de români au ales să petreacă sărbătorile de iarnă în
staţiunile balneare, similar cu anul trecut. În acest an, o creștere s-a
înregistrat în zonele montane, unde 37.000 de persoane au optat să-şi petreacă
vacanţa de Revelion la munte, cu 2,7% mai mult față de anul trecut. Aceste
evoluții statistice sunt în limita marjei de eroare, ele fiind nesemnificative.
Cea mai mare creștere procentuală s-a înregistrat pentru ofertele de Revelion ale
hotelurilor din marile oraşe ale României,unde au plătit un pachet de minimum 2
nopți peste 42.000 de persoane, în creștere cu 16,5% față de anul trecut.
Creşteri s-au înregistrat în Delta Dunării, dar și pe Litoral, numărul
turistilor din aceste destinații fiind, totuși, foarte mic, din cauza numărului
restrans de locuri de cazare încălzite.
În ceea ce priveşte tarifele percepute în perioada Revelionului, se constată că
acestea s-au majorat față de 2018 cu o medie de 4%, cu mult sub creșterea
elementelor care compun tariful, cum ar fi utilitățile și salariile, care au avut
creșteri de până la 25% în anul 2018, diferența fiind compensată prin
scăderea TVA-ului, dar mai ales prin scăderea profitului hotelurilor.
Astfel, din calculele FPTR, românii au cheltuit peste 187,5 milioane de lei (40
mil. euro) pentru achiziţionarea pachetelor de Revelion în ţară, în creștere
cu 8,5% față de anul anterior. Cele mai căutate zone au fost Valea Prahovei,
Poiana Braşov, Păltiniş, Rânca, Strajă, Călimăneşti, Felix
şi zonele tradiţionale rurale Bran-Moieciu, Maramureş, Bucovina.
Revelionul în străinătate
Românii care au ales să își petreacă vacanța de sărbători în străinătate
au avut de ales între destinații de schi și sporturi de iarnă, pachete turistice
de tip city-break în orașe europene și destinații exotice îndepărtate.Chiar
daca au beneficiat de un număr mai mare de zile libere, doar 10.500 de turiști
români au apelat la agenţiile de turism pentru petrecerea Revelionului în
străinătate.
Astfel, numărul celor care au petrecut sărbătorile de iarnă în alte ţări a
scazut cu aproximativ 5% față de anul trecut în aceeași perioadă, aceștia
cheltuind însă o sumă similară cu cea de anul trecut, aproximativ 6,1 milioane
de euro. Cei mai mulți și-au cumpărat pachete pentru destinații de schi și
sporturi de iarnă în Austria, Franța, Italia și Bulgaria.
Se menține un interes crescut pentru destinații tip city-break, precum și
reapariția ofertelor pentru ţările din zona Orientului apropiat și mijlociu, cum
ar fi Maroc. S-a menținut interesul crescut pentru destinațiile exotice precum
Bahamas, Jamaica, Australia, Africa de Sud, Dubai. S-au înregistrat și solicitări
pentru Republica Dominicană, Maldive, Singapore, Mauritius și Thailanda.
Turism semi-organizat şi rezervările online
De-a lungul anului 2018, majoritatea românilor au ales să-și organizeze pe cont
propriu vacanțele, astfel că numărul turiştilor români care îşi cumpără
servicii turistice folosind sisteme de rezervări online este în continuă
creştere. Aceştia rezervă în special bilete de avion şi cazări în destinaţii
externe, renunţând la serviciile de masă şi agrement, specifice perioadei.
*Aceste date sunt aproximative, au fost obţinute pe baza estimărilor furnizate de
membrii FPTR şi a sondajului aplicat unui număr semnificativ de operatori din
turism.