Conform specialiştilor din domeniul bancar, piaţa leasingului ar putea înregistra, pînă la sfîrşitul acestui an, creşteri de aprox. 25%, chiar dacă, această piaţă, în ţara noastră, este insuficient dezvoltată. În aceste condiţii, piaţa ar putea atinge 3 miliarde euro, după ce anul trecut s-a cifrat la 2,21 miliarde euro. Trendul ascendent pe care s-a înscris piaţa de leasing se va menţine, dar, din cauza condiţiilor drastice impuse de Banca Naţională a României, ritmul de creştere nu va fi la fel de mare ca şi în anii trecuţi. Conform celor declarate de secretarul general al Asociaţiei Societăţilor de Leasing din România, Adrian Dodiţă, piaţa de leasing are un important potenţial de creştere, de pînă la 4-5 miliarde euro, prag care ar putea fi atins în minimum 3-5 ani, adăugînd că, deşi ponderea sectorului auto deţine, în prezent, cea mai mare parte a pieţei de leasing, de aprox. 93%, există încă spaţiu de creştere pentru acest segment. Mai exact, în cadrul segmentului de leasing auto, autoturismele deţin o pondere de 76,8%, în timp ce echipamentele industriale şi agricole se mulţumesc doar cu un procent de 4,7. În ceea ce priveşte perspectivele pieţei, specialiştii apreciază că segmentul cu cel mai mare potenţial de creştere (60-70%) este leasingul imobiliar care, în prezent, deţine doar 3-4% din total, în timp ce în alte ţări europene acesta deţine aprox. 18%, în Italia atingînd chiar şi cota de 50% din total. În altă ordine de idei, specialiştii au semnalat faptul că tot mai multe societăţi de leasing independente sau captive, care nu au în spate o bancă, se plîng de dobînzile ridicate la care au acces, care ajung pînă la 7-9%, adăugînd că băncile care şi-au creat propriile societăţi de leasing oferă acestora finanţări cu dobînzi mai avantajoase şi nu sînt foarte interesate să extindă ofertele către alte societăţi nemembre grupului. În aceste condiţii, atenţia societăţilor de leasing independente este orientată către finanţări externe care, din păcate, sînt încă dificil de contractat.
Integrarea României în UE presupune conectarea pieţei interne la piaţa unică europeană, renunţarea la o serie de măsuri protecţioniste şi crearea condiţiilor liberei circulaţii a serviciilor, bunurilor, capitalurilor şi oamenilor. Specialiştii apreciază că un număr tot mai mare de societăţi străine de leasing îşi vor face loc pe piaţa autohtonă, ceea ce va conduce la o mai mare concurenţă şi, implicit, la apariţia de noi oferte, mai avantajoase pentru clienţi. În prezent, în ţara nostră sînt înregistrate cîteva mii de societăţi care au ca obiect de activitate leasingul, însă doar 278 activează efectiv pe piaţă. Specialiştii din domeniu spun, însă, că odată cu aderarea ţării nostre la structurile europene, numai o parte dintre acestea vor face faţă cerinţelor impuse de BNR şi aprox. 40% dintre ele vor dispărea din cauza potenţialului scăzut de recapitalizare, a imposibilităţii de a mai atrage depozite sau alte fonduri rambursabile de la public, de a emite obligaţiuni sau de a desfăşura alte activităţi în afara celei de creditare.