România este o ţară foarte complicată, un tărâm al paradoxurilor. Forța sa de muncă nu deține competențe digitale suficiente, iar 41% dintre angajați sunt analfabeți digital, deşi România se află pe locul I în Europa în ce priveşte viteza conexiunilor digitale. Potrivit Raportului Agendei Digitale (Digital Agenda Scoreboard), procentajul de persoane care folosesc internetul cel puțin o dată pe săptămână în UE a crescut de la 60% la 72% începând cu anul 2010, iar România se află între țările care au înregistrat importante progrese în acest sens. De asemenea, ţara noastră deține în continuare o valoare fruntașă când vine vorba de viteza conexiunilor digitale, dar, dacă la nivel european doar 20% din populație nu a utilizat vreodată internetul, în România procentul este dublu (42%). Acest fapt se reflectă la nivelul forței de muncă. Dacă, în Europa, 39% dintre angajați și potențialii angajați dețin competențe digitale insuficiente și doar 14% nu posedă deloc abilități digitale, în România 83% din forța de muncă nu deține competențe digitale suficiente, iar 41% este analfabetă digital. La nivelul UE, jumătate din populație a cumpărat online și a interacționat cu administrația publică prin e-guvernare, în timp ce, la nivel național, doar 8,3%, respectiv 5% din populație a folosit aceste servicii.
Raportul Agendei Digitale a arătat date conform cărora Comisia Europeană este pe cale de a finaliza 95 din cele 101 de acțiuni digitale până în 2015, ceea ce arată un progres bun. Cetățenii și organizațiile din UE sunt din ce în ce mai mult online, fac cumpărături mai mult și au o mai mare încredere și competență în domeniul ITC. Cu toate acestea, de multe ori le lipsește conexiunea de mare viteză - în special în zonele rurale - pentru a-și satisface acest apetit digital și decalajul competențelor digitale ce se profilează rămâne încă o mare problemă.