Potrivit unui studiu realizat de Asociaţia Ordes, elevii sunt preocupaţi de dezvoltarea personală, de relaţia pe care o au cu părinţii şi de asigurarea confortului financiar şi aleg profesorul ca model doar dacă acesta se implică în activitatea pe care o are la clasă. Studiul, la care au participat 300 de elevi cu vârste cuprinse între 15 şi 17 ani, face parte dintr-un program de dezvoltare personală adresat elevilor de liceu, „Tineri în interacţiune”. Ceea ce îi preocupă pe elevi în legătură cu propria persoană şi mediul lor apropiat sunt: dezvoltarea personală (49%), relaţia bună cu părinţii (31%) şi, pentru mai târziu, aspiraţia către o viaţă de familie împlinită şi confortul material (20%). Mulţi adolescenţi tind să-şi dezvolte imaginea de sine în baza unor aptitudini sau abilităţi, prin comparaţie cu ceilalţi sau cu o imagine idealizată despre ceea ce ei ar trebui să fie. Din această cauză, ei pot ajunge să se considere lipsiţi de valoare, deoarece nu excelează în anumite domenii sau nu pot fi capabili să stabilească anumite relaţii. De altfel, 42% dintre respondenţi declară că au o încredere scăzută în ei, iar 58%, că au o stimă de sine crescută deoarece, pe de o parte, sunt acceptaţi de cei din jur, se bucură de apreciere şi prestigiu în grup, iar pe de altă parte, pentru că sunt mulţumiţi de aspectul lor fizic şi de însuşirile psihice şi intelectuale. Pe de altă parte, 17% dintre elevii chestionaţi au sentimente de nemulţumire, neîncredere, furie, izolare, cauzate de imaginea „eului” fizic, care nu corespunde cu imaginea ideală a „eului” corporal, puternic influenţată de factori culturali şi sociali. Chiar dacă îşi consultă prietenii de aceeaşi vârstă cu privire la diferite domenii ale culturii adolescentine, cum ar fi vestimentaţia, preferinţele muzicale, ei continuă să ceară sfatul părinţiilor în probleme importante.