7,2 milioane euro pentru programele de promovare a produselor alimentare!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Până la finele lui 2012

7,2 milioane euro pentru programele de promovare a produselor alimentare!

Social 18 Iulie 2012 / 00:00 436 accesări

Organizaţiile profesionale şi interprofesionale din domeniul agroalimentar pot obţine fonduri europene pentru promovarea produselor agroalimentare pe piaţa UE şi în ţări terţe, valoarea totală a programelor aprobate pentru România, în perioada 2010-2012, depăşind 7,2 milioane de euro, potrivit datelor Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA), instituţia prin care se derulează aceste programe. „UE finanţează prin Fondul European de Garantare Agricolă 50% din costurile eligibile pentru promovarea produselor agricole, a metodelor lor de producţie, precum şi a produselor alimentare pe bază de produse agricole, 30% fiind asigurat din bugetul naţional, iar minimum 20% reprezintă contribuţia proprie a beneficiarilor. Începând cu 2009 şi până în 2013, în România se derulează două astfel de măsuri de informare şi promovare. Prima este dedicată promovării produselor agricole pe piaţa internă şi pe pieţele ţărilor terţe, iar cea de-a doua vizează promovarea vinurilor pe pieţele ţărilor terţe în cadrul Programului Naţional de Sprijin în sectorul vitivinicol”, potrivit APIA. Beneficiarii acestui program sunt Patronatul din industria de conserve din legume şi fructe şi conserve mixte - ROMCONSERV, Asociaţia Producătorilor de Vin şi Produse Vitivinicole Dobrogea (APVPV-Dobrogea), Asociaţia Operatorilor din Agricultura Ecologică - „Bio-România” şi PRODCOM, cu câte două programe fiecare, iar pieţele vizate pentru promovare sunt Federaţia Rusă, Norvegia, Ucraina, Republica Populară Chineză, România, Germania, Elveţia, Polonia, Slovacia, Cehia. Produsele eligibile pentru promovare pe piaţa UE sunt fructele şi legumele proaspete sau procesate, inul textil, plante vii şi produse de horticultură ornamentală, ulei de măsline şi măsline de consum, uleiuri din seminţe, lapte şi produse lactate, carne proaspătă, refrigerată sau congelată, produsă conform standardelor de calitate comunitare sau naţionale, miere şi produse apicole, vinuri cu denumire de origine protejată sau indicaţie geografică protejată, produse cu denumire de origine protejată (DOP), indicaţie geografică protejată (IGP) sau specialitate tradiţională garantată (STG), precum şi produsele din agricultură ecologică şi carrne de pasăre. Produsele eligibile pentru promovarea în ţări terţe sunt carnea de vită sau de porc proaspătă, refrigerată sau congelată, preparate alimentare pe bază de aceste produse, carne de pasăre de calitate, produse lactate, ulei de măsline şi măsline de consum, vinuri cu denumire de origine protejată sau indicaţie geografică protejată, băuturi spirtoase cu indicaţie geografică protejată, fructe şi legume proaspete sau procesate sau produse provenind din agricultura ecologică, etc. Pentru această măsură dedicată ţărilor terţe, Comisia Europeană organizează misiuni comerciale la nivel înalt în Japonia, Coreea de Sud, China, în vederea susţinerii calităţii, proprietăţilor nutritive şi avantajele oferite de produsele europene în ceea ce priveşte siguranţa alimentară, metodele de producţie şi respectarea mediului. Potrivit APIA, organizaţiile profesionale şi interprofesionale interesate de a atrage fonduri pentru promovare au posibilitatea să depună programe la Ministerul Agriculturii de două ori pe an, respectiv până la 30 septembrie sau până pe 15 aprilie. MADR va realiza o selecţie a programelor eligibile şi va transmite Comisiei Europene lista programelor selectate şi a organismelor de punere în aplicare pentru care a validat procedura de selecţie, nu mai târziu de 30 noiembrie în cazul primei prezentări de programe şi de 15 iunie în cazul celei de-a doua prezentări de programe. Comisia decide, cel târziu la 30 aprilie, în ceea ce priveşte prima prezentare de programe, şi cel târziu la 15 noiembrie, în ceea ce priveşte a doua prezentare, care sunt programele pe care aceasta le poate cofinanţa, decizia fiind notificată statelor membre. În termen de 90 de zile de la data notificării deciziei, beneficiarii încheie contractele de finanţare cu autorităţile naţionale desemnate, în cazul României cu Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură. APIA precizează că programele de promovare se realizează pe o perioadă de cel mult trei ani de la data intrării în vigoare a contractului.



12