73% dintre români au o părere proastă despre calitatea asistenţei medicale oferite în ţară, în timp ce media europeană a celor nemulţumiţi de serviciile similare autohtone este de doar 27%, conform unui eurobarometru dat publicităţii ieri de Comisia Europeană (CE). În aceeaşi notă, 78% dintre români sunt de părere, din informaţiile pe care le au, că asistenţa medicală asigurată în ţară este de calitate mai slabă în comparaţie cu cea din alte state ale UE, relevă eurobarometrul ”Siguranţa pacientului şi calitatea îngrijirilor medicale”, realizat în perioada noiembrie-decembrie 2013. La întrebarea ”Care consideraţi că sunt cele mai importante trei criterii ce definesc o asistenţă medicală de calitate înaltă în ţara dumneavoastră?”, răspunsurile românilor au coincis, în mare parte, cu cele de la nivelul UE, cel mai frecvent fiind indicate, de către respondenţii din România, personalul medical bine pregătit (53%), tratamentele ce dau rezultate (36%) şi respectarea demnităţii pacientului (29%). La nivelul UE, respondenţii au pus pe poziţia a treia criteriul echipamentelor medicale moderne, menţionat de 25%, faţă de 23% în rândul românilor. Cercetarea a abordat şi subiectul primelor trei surse de informare cu privire la calitatea asistenţei medicale. Cei mai mulţi români au indicat medicul generalist sau specialist (60%), prietenii sau familia (58%) şi televiziunea (35%), în timp ce, la nivelul întregii Uniuni Europene, respondenţii au menţionat, drept a treia sursă, social media şi forumurile online, înaintea programelor TV. La capitolul posibilităţii ca pacienţii să aibă de suferit în urma îngrijirilor primite într-un spital din ţară, 67% dintre români au spus că acest lucru este foarte probabil, în timp ce media europeană a opiniilor în aceeaşi direcţie este de 53%. Relativ paradoxal, ponderea românilor este mai mică decât cea a europenilor din punct de vedere al răspunsurilor afirmative la întrebarea ”Vi s-a întâmplat ca dumneavoastră sau un membru al familiei să aveţi parte de un eveniment nedorit (infecţii intraspitaliceşti, diagnostic eronat sau pus cu întârziere, erori la intervenţii chirurgicale ori la prescrierea tratamentelor) ca urmare a asistenţei medicale primite?”. La această întrebare au răspuns afirmativ 17% dintre români, faţă de o medie UE de 27%.
Sensibil diferite ca pondere sunt şi răspunsurile legate de variantele pentru a putea primi ajutor, inclusiv în vederea obţinerii unor compensaţii/despăgubiri, în cazul unor suferinţe ca urmare a asistenţei medicale acordate respondentului sau unui membru al familiei acestuia. Cei mai mulţi dintre români au menţionat managementul spitalului (61%), Ministerul Sănătăţii (44%) şi un avocat (26%), în timp ce, la nivelul UE, a treia variantă a fost indicată de aproape jumătate dintre respondenţi, conducerea unităţii medicale - de 39%, iar autoritatea sanitară a statului - de 33%. Eurobarometrul a fost realizat în urma unor interviuri faţă în faţă luate unui număr de 27.919 subiecţi din UE, printre care 1.013 din România.
ALT STUDIU, ALTE REZULTATE Pe de altă parte, medicul de familie câștigă aprecierea celor mai mulți români atunci când este vorba de ușurința cu care aceștia au reușit să se programeze (78% sunt mulțumiți și foarte mulțumiți), în timp ce, în cazul medicului specialist, acest procent ajunge la 73% (mulțumiți și foarte mulțumiți), arată cel de-al patrulea studiu CONFIDO, realizat de Exact Cercetare și Consultanță, în colaborare cu Link Resource, la inițiativa Institutului Aspen România, studiu care se realizează trimestrial, în vederea surprinderii dinamicii preferințelor populației cu privire la sistemul medical și farmaceutic din România. Studiul ”Medicii specialiști vs. Medicii de familie - cum apreciază românii serviciile din sistemul de sănătate”, dat publicității ieri, analizează nivelul de satisfacție al pacienților români în legătură cu vizitele efectuate la medicul de familie și la cel specialist, constatându-se un grad ridicat de apreciere pentru ambele categorii de medici. În contextul în care, în ultimii ani, sistemul public de sănătate a fost adesea criticat, rezultatele favorabile în ceea ce privește cele două categorii de medici analizați indică încrederea românilor în interesul manifestat de cei care activează în sistemul medical față de pacientul român. Potrivit studiului, curățenia și confortul din sala de așteptare și cabinet au fost percepute ca fiind peste așteptări: 69% în cazul medicului de familie și 76% în cazul celui specialist. Și comportamentul personalului este perceput pozitiv de către pacienți. Astfel, 77% dintre români apreciază ca fiind peste așteptări comportamentul personalului în cazul medicului de familie, acest procent ajungând chiar la 81% în cazul medicului specialist. În ceea ce privește timpul necesar pentru consultul la medicul de familie (perioada de așteptare și durata propriu-zisă a consultului), studiul arată că 57% dintre români sunt mulțumiți și extrem de mulțumiți. Și în acest caz, însă, medicul specialist este mai apreciat decât medicul de familie, diferența de peste 10 procente (68%) înregistrată în acest caz indicând un grad mai mare de satisfacție în legătură cu serviciile medicale ale medicului specialist comparativ cu cele ale medicului de familie. În acest caz, respondenții au fost selectați aleatoriu din panelul Exact Cercetare și Consultanță, care conține peste 25.000 de respondenți. Culegerea datelor a fost realizată în perioada 3 - 8 aprilie 2014.