Reprezentanţii Port State Control (PSC), din cadrul Autorităţii Navale Române (ANR), au reţinut, în 2007, din cauza deficienţelor majore, 74 dintre cele aprox. 1.800 de nave comerciale intrate în porturile româneşti de la Marea Neagră. Directorul ANR, Valentin Şerbănescu, a declarat ieri că inspectorii PSC au efectuat 935 de inspecţii iniţiale şi, din cauza deficienţelor majore la regimul de navigaţie descoperite la bordul vaselor, au reţinut 74 dintre acestea. „Numărul de inspecţii iniţiale din acest an este cu mult mai mare decît precedentul maxim de inspecţii, de 804, iar numărul de reţineri este semnificativ. Din punct de vedere al reţinerilor de nave sub standard, România se află în primele 10 autorităţi maritime din lume”, a precizat directorul ANR. El a mai afirmat că şi activitatea Centrului de Coordonare din cadrul ANR s-a intensificat anul acesta, odată cu conectarea la programele Comisiei Europene “Clean Sea Net”, respectiv “Safe Sea Net”. Primul program a fost implementat ca serviciu de supraveghere, monitorizare şi detectare prin satelit a poluărilor marine, prin Agenţia Europeană pentru Siguranţă Maritimă (EMSA) a Comisiei Europene. Astfel, din luna septembrie, EMSA transmite şi României informaţii şi alertări privind descoperirea şi monitorizarea prin satelit a scurgerilor petroliere de la nave în Marea Neagră, pentru zona de responsabilitate a ţării noastre. “ANR trebuie să verifice la faţa locului informaţiile primite şi să transmită apoi, către EMSA, rezultatul şi concluzia verificării pentru fiecare caz în parte”, a precizat directorul ANR. “Safe Sea Net”, implementat de Comisia Europeană tot prin EMSA, este un sistem complex de monitorizare şi urmărire a navelor, pentru depistarea rapidă a problemelor ce pot apăra pe parcursul voiajului şi acordarea asistenţei în caz de nevoie. Sistemul este notificat în cazul incidentelor navale care pun în pericol vieţile navigatorilor, în cazul incidentelor de poluări marine şi în cazul în care apar probleme în legătură cu predarea deşeurilor produse de nave.