Potrivit unui studiu realizat de Intuitext, aproximativ 76% dintre profesorii din ţară susţin revenirea la examenul de admitere organizat în fiecare liceu, pentru că actualul proces de admitere, bazat pe notele de la tezele unice, nu reflectă adevăratul nivel de pregătire a elevilor. În opinia profesorilor, absolvenţii de clasa a VIII-a şi părinţii lor sînt la curent cu tipurile de licee existente în România, însă actuala reţea şcolară nu acoperă nevoile de studiu ale elevilor. Peste 54% dintre participanţii la cercetare sînt de părere că oferta educaţională pentru studiile liceale nu este coordonată cu piaţa muncii. Majoritatea elevilor preferă liceele teoretice (54%), 24% pe cele cu profil tehnologic, iar 20% se îndreaptă spre licee economice. Sub 10% dintre elevi îşi doresc o carieră în învaţămînt, optînd în acest sens pentru un liceu cu profil pedagogic, şi aproximativ 0,9% se înscriu la licee sportive. În alegerea tipului de liceu, elevii sînt influenţaţi în cea mai mare parte de familie (peste 75%), în timp ce prietenii, cadrele didactice şi mass media au o influenţă redusă. Potrivit studiului, 80% dintre profesori consideră că reţeaua Şcolilor de Arte şi Meserii (SAM) este utilă pentru elevi, în special pentru cei care doresc să-şi găsească o slujbă în domeniu imediat după absolvire. Cu toate acestea, 22% dintre cadrele didactice cred că elevii care termină SAM au şanse mari să îşi continue studiile, 32% cred că nu vor avea probleme în a-şi găsi o slujbă în domeniul în care s-au pregătit, în timp ce 46% prevăd dificultăţi mari pentru elevii absolvenţi ai şcolilor de arte şi meserii, indiferent că vor să intre imediat pe piaţa munci sau vor să-şi continue studiile. La studiu au participat 1.200 de profesori din toată ţara, cercetarea fiind realizată online, pe pagina www.didactic.ro, comunitate care numără peste 50.000 de cadre didactice. Studiul face parte dintr-o serie dedicată sistemului educaţional din România.