88% dintre elevi, incapabili să treacă testul maturităţii

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Corigenţii şi picaţii din anii anteriori Bac-ul de toamnă - un dezastru anticipat

88% dintre elevi, incapabili să treacă testul maturităţii

Eveniment 03 Septembrie 2013 / 00:00 510 accesări

Încă o sesiune de Bac cu rezultate dezastruoase! De fapt, sunt printre cele mai slabe rezultate obţinute vreodată în istoria învăţământului românesc. Din nou a plouat cu note de 1, 2 şi 3 la testarea maturităţii. Doar 12,25% dintre candidaţii constănţeni au reuşit să obţină cel puţin media 6, ceea ce înseamnă 356 de absolvenţi care au obţinut medii între 6 şi 7,99, la care se adaugă un singur elev care a obţinut peste media 8. Procentul extrem de scăzut obţinut la Bac situează Constanţa pe penultimul loc, la nivel naţional, în ceea ce priveşte promovabilitatea înainte de contestaţii. Printre elevii care nu au promovat Bac-ul s-a numărat şi Nicoleta Simion. Ea a susţinut examenul la Liceul Tehnologic de Electrotehnică şi Telecomunicaţii Constanţa şi, după afişarea rezultatelor, a obţinut media 5,53: matematică - 5,60, română - 5,90, iar geografie - 5,10. Ca şi restul colegilor săi, eleva era destul de relaxată şi nu a părut prea îngrijorată că nu a promovat Bac-ul, în schimb a spus că vrea să depună contestaţie, dar nu se decidea... la ce materie?! „Să depun contestaţie la română sau la geografie?”, se întreba candidata. Pesemne că nu era sigură de ceea ce a scris la probele scrise. De altfel, toţi nemulţumiţii de medii au putut depune contestaţii în după-amiaza de ieri, urmând ca rezultatele finale să fie afişate în 5 septembrie. Candidata face parte dintre cei peste 2.400 de elevi care nu au promovat Bac-ul. Statistica Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Constanţa arată şi un număr mare de absenţi - 563 de elevi au preferat să nu se prezinte la testul maturităţii, considerând, probabil, că nu au nicio şansă să promoveze.

BAC PENTRU CORIGENŢI ŞI PICAŢI De fapt, cumva, rezultatele slabe erau de aşteptat, pentru că, de obicei, la sesiunea de toamnă a Bac-ului participă corigenţii, cei mai mulţi la română şi matematică, elevii rămaşi cu situaţia neîncheiată, picaţii din sesiunea iunie - iulie, dar şi elevii care nu au promovat în anii anteriori. În cazul celor din urmă, materia nu le mai este „proaspăt” întipărită în minte şi, tocmai de aceea, cu greu reuşesc să promoveze testul maturităţii. Sunt cazuri în care candidaţii participă la câteva sesiuni consecutive până obţin minim 6 pentru a primi diploma de Bac. Aspectul referitor la candidaţii la Bac picaţi din sesiunile anterioare, care se adună de la an la an, a fost evidenţiat şi de ministrul Educaţiei Naţionale, Remus Pricopie. El a spus că tocmai de aceea trebuie realizată o departajare între absolvenţii din seria curentă şi din cele anterioare. „Cu cât creşte numărul de respinşi în promoţiile anterioare, cu atât îi regăsim la examene în sesiunea din toamnă”, a confirmat ministrul Educaţiei, prezent la Constanţa. Cu toate acestea, diferenţele între seria curentă şi cele anterioare, cel puţin la nivelul judeţului nostru, nu sunt semnificative. De exemplu, la Constanţa, doar 13,08% dintre candidaţii din seria curentă au promovat, din peste 2.000 de elevi participanţi.

CORECTITUDINE VS. PROMOVABILITATE În contextul în care ochii publicului se aţintesc mai întâi asupra procentului de promovaţi, Pricopie a declarat că, în primul rând, el este preocupat de corectitudinea derulării examenului de Bac. „Rata de promovabilitate în raport cu cei care au terminat în acest an este acceptabilă, nu pot să spun că este foarte bună. Mai degrabă, este mai comparabilă cu ce se întâmplă în alte ţări. În urmă cu câţiva ani, aveam 90% promovare, dar era un procent nerealist. În nicio ţară civilizată nu ai procente de promovabilitate de peste 85-90%. Nu cred că ar trebui să sacrificăm corectitudinea examenului în avantajul procentului de promovabilitate”, a punctat ministrul Educaţiei. Opinia ministrului este împărtăşită şi de inspectorul general şcolar din cadrul ISJ, prof. Răducu Popescu, care nu de puţine ori a declarat că este important ca procentul de promovabilitate să reflecte realitatea, indiferent că este mic sau mare.

„ELEMENTE DE FRAUDĂ VOM MAI AVEA” O măsură a ISJ fost şi atenta vizionare a înregistrărilor de pe camerele de supraveghere, din cadrul examenelor scrise, de către inspectorii şcolari din ISJ, care au dus la identificarea mult mai multor elevi care au copiat la testări. Astfel, celor 25 de candidaţi excluşi în timpul examenelor li s-au adăugat alţi 34 eliminaţi ulterior probelor scrise, după vizionarea înregistrărilor. Este unul dintre motivele pentru care ministrul Educaţiei a felicitat conducerea ISJ Constanţa pentru că a aplicat toate măsurile necesare şi a intervenit imediat acolo unde a constatat că nu s-a respectat legea. „Vom vedea în ce măsură vorbim doar de o nerespectare a procedurii sau o situaţie de fraudă care trebuie semnalată autorităţilor de specialitate. Chiar dacă nu sună optimist, probabil că elemente de fraudă vom mai avea. Statistic vorbind, nu toată lumea înţelege că trebuie să respecte legea şi că trebuie să obţină rezultate în baza muncii şi nu a fraudei. Mesajul nostru este că trebuie să descurajăm practicile la nivelul elevilor, profesorilor şi părinţilor”, a adăugat ministrul Educaţiei.

Legislaţie indulgentă pentru dascălii care încurajează frauda la Bac

Profesorii implicaţi în frauda de la Bac, printre care se numără şi şase supraveghetori de la Constanţa, care sunt cercetaţi pentru complicitate, ar putea fi înlăturaţi din sistemul de învăţământ. Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a declarat că a demarat o procedură juridică în cadrul ministerului pentru a se identifica instrumentele legale care permit ca profesorii să nu se mai poată întoarce la catedră. „Din punctul meu de vedere, i-aş scoate din învăţământ pentru totdeauna, însă legislaţia încă este indulgentă. În următoarele luni, vom lucra cu Ministerul Justiţiei astfel încât legislaţia pe educaţie să nu fie neapărat dură, dar corectă. Un profesor care decide să fraudeze examenul, după părerea mea, şi-a pierdut statutul de cadru didactic”, a mai spus ministrul Educaţiei. Cu toate acestea, procedura juridică nu este suficientă, iar ministerul ar trebui să ia măsuri mai ferme şi mai rapide pentru că şcoala începe, iar profesorii „penali” ar putea încuraja în continuare şi fraudarea atât a examenelor, dar şi a altor concursuri în care se implică. Excluderea din învăţământ a celor şase supraveghetori surprinşi pe camere în timp ce ajutau elevii la fraudarea examenului este susţinută şi de inspectorul general, prof. Popescu. Măsura a fost solicitată ministerului încă de săptămâna trecută, imediat ce profesorii au fost surprinşi pe camere încurajând elevii să copieze.



12