Numărul accidentelor de muncă produse în Portul Constanţa, în primele nouă luni ale anului, sînt cu 30 de procente mai puţine decît în 2005. Potrivit reprezentanţilor Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Constanţa, principala cauză a producerii acestor accidente este neatenţia muncitorilor. „Cele mai multe accidente de muncă de anul acesta nu sînt soldate nici măcar cu incapacitate temporară de muncă pentru că sînt, de fapt, entorse sau fracturi uşoare. Din declaraţiile angajatorilor şi accidentaţilor reiese că aceştia din urmă s-au împiedicat, şi-au prins piciorul între paleţii de cherestea, ori s-au accidentat la utilaje din neatenţie. Am avut însă şi accidente soldate cu incapacitate temporară de muncă sau definitivă – cum este cazul marinarului lovit de o parîmă peste picior şi căruia medicii nu au putut să îi salveze piciorul şi chiar patru accidente mortale soldate cu nouă persoane decedate. La capitolul accidente mortale, cel mai grav a fost cel produs pe data de 8 iunie, în dana 64, la Minmetal, cînd au murit şase persoane: doi marinari şi patru lucrători portuari“, a declarat inspectorul ITM, Liviu Lupu. Potrivit acestuia, cele mai multe accidente de muncă s-au înregistrat la operatorul portuar Romtrans, în Portul Constanţa Sud – Agigea. „Pînă la 1 octombrie, de la Romtrans au fost raportate cinci cazuri de muncitori accidentaţi. Avînd în vedere că la ei se lucrează foarte mult, au şi zona de operare foarte mare, este normal ca şi numărul accidentelor să fie proporţional cu tonele de marfă operate“, a explicat Liviu Lupu. Statisticile arată că separînd marinarii de lucrătorii portuari, numărul marinarilor accidentaţi este cu mult mai mic decît cel al lucrătorilor portuari. Este şi normal avînd în vedere că, pe de o parte a scăzut numărul navelor care operează în Portul Constanţa, iar pe de alta pentru că flota românească aproape că nu mai există.
Accidentaţii nu primesc consiliere
Potrivit Codului Muncii, victimele accidentelor de muncă au anumite drepturi, numai că de acestea beneficiază foarte puţini dintre salariaţii accidentaţi şi asta din lipsă de informare şi îndrumare. Practic, persoanelor care au suferit un accident la locul de muncă, soldat cu incapacitate temporară sau definitivă de muncă, li se înmînează o decizie de către o comisie a Casei Judeţene de Pensii, document care nu ajunge şi la ITM. Din păcate, odată cu decizia, salariaţilor nu li se spune şi ce au de făcut mai departe. „Nouă nu ni se spune care victimă a rămas cu incapacitate definitivă. Spre exemplu, în cazul marinarului de pe nava Phoenix, care a rămas fără un picior în urma unui accident petrecut în largul Mării Negre, am aflat din publicaţiile locale“, a spus Liviu Lupu. Astfel, victimele accidentelor de muncă nu ştiu ce au de făcut mai departe pentru a-şi primi toate drepturile ce li se cuvin, iar inspectorii ITM aflaţi în necunoştinţă de cauză nu îi pot îndruma.