Aproape 90% dintre furnizorii de servicii medicale s-au conformat şi au prescris cel puţin o reţetă în format electronic, până la sfârşitul anului 2012, şi cel puţin 90% dintre farmacii au eliberat o reţetă electronică, a anunţat, ieri, medicul şef al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), dr. Marius Filip. El a adăugat că medicii care nu s-au integrat în noul sistem nu vor putea prescrie/elibera tratamentele potrivit noului sistem. La sfârşitului lui 2012, numărul medicilor înregistraţi în sistemul informatic al CNAS - Sistemului Informatic Unic Integrat (SIUI) a fost de 11.245 iar al farmaciilor, 4.489. De la 1 ianuarie 2013 reţeta electronică este obligatorie, după ce, de la 1 iulie şi până la sfârşitul anului 2012, prescrierea medicamentelor s-a putut face în paralel, respectiv electronic şi clasic.
„CEI CARE AU PROBLEME CU LEGĂTURA LA INTERNET POT FACE PRESCRIERE OFFLINE”, POTRIVIT CNAS
Precizăm că, la Constanţa, Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate (CJAS) a pus la dispoziţia populaţiei, pe site-ul propriu (www.casct.ro), lista farmaciilor care sunt pregătite să elibereze reţetele în sistemul electronic. Trebuie menţionat că, ieri, au existat unele probleme în sistem, fiind clienţi care au reclamat că farmaciile nu le-au putut elibera tratamentele prescrise de către medic pe motiv că sistemul nu permite acest lucru.
CARDUL ELECTRONIC Reamintim că tot la sfârşitul anului trecut a fost lansat, la Arad, cardul electronic. Potrivit CNAS, cardul reprezintă un instrument la purtător pentru identificarea pacientului în sistemul naţional de asigurări sociale de sănătate şi permite decontarea serviciilor medicale reale efectuate de acesta. „Implementarea cardului este încă un pas important în reformarea sistemului românesc de asigurări sociale de sănătate, prin îmbunătăţirea serviciilor medicale şi farmaceutice, precum şi prin creşterea transparenţei şi diminuarea fraudei la nivelul serviciilor medicale. Sistemul este construit pe platforma Sistemului Informatic Unic Integrat şi completează Reţeta Electronică, sistem deja utilizat şi care va deveni obligatoriu de asemenea tot de la 1 ianuarie 2013”, declara atunci preşedintele CNAS, dr. Doru Bădescu, la lansarea cardului electronic. Conform HG 900/2012, cardul va fi obligatoriu pentru toţi cetăţenii români de peste 18 ani şi va conţine datele de identificare ale posesorului: numele acestuia, codul unic de asigurat (format din 20 de caractere şi diferit de CNP), precum şi informaţii medicale despre deţinător. Astfel, cardul va permite atât identificarea calităţii de asigurat, lucru care va certifica utilizarea corectă a fondului de asigurări sociale de sănătate pentru pacientul care s-a prezentat la medic, cât şi accesul medicilor de familie şi medicilor de urgenţă la o serie de date medicale cu risc vital ale pacienţilor. Cu acordul pacientului, medicul de familie va încărca pe card date medicale precum persoane de contact în caz de urgenţă, grupa sanguină, donator de organe şi boli cronice, informaţii care pot salva viaţa pacientului, putându-se evita administrarea de medicamente incompatibile cu profilul său medical. Cardul Electronic de Asigurări Sociale de Sănătate urmează să fie distribuit în prima parte a anului 2013, costul acestuia fiind suportat din bugetul Ministerului Sănătăţii.