A început alegerea rectorilor în universităţile de stat

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...

A început alegerea rectorilor în universităţile de stat

Politică 06 Noiembrie 2007 / 00:00 580 accesări

Unul dintre cele mai aşteptate evenimente ale lumii universitare a început ieri şi se va încheia pe 15 martie 2008. Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (MECT) a reglementat modalităţile de organizare şi desfăşurare a alegerilor conducerilor academice din învăţămîntul superior acreditat, alegerile avînd loc în perioada 5 noiembrie 2007 - 15 martie 2008. Potrivit ordinului de ministru, validarea internă a structurilor şi funcţiilor de conducere este cuprinsă între 5 noiembrie 2007 şi 15 martie 2008, iar confirmarea prin ordin de ministru a rectorilor aleşi a fost stabilită pentru intervalul 1-31 martie 2008. Pot candida pentru funcţiile de şef de catedră, director de departament, secretar ştiinţific al consiliului facultăţii, prodecan, decan, secretar ştiinţific al senatului, prorector şi rector, cadrele didactice titulare avînd funcţia didactică de profesor universitar sau de conferenţiar universitar. La facultăţile autorizate să funcţioneze provizoriu, pentru funcţiile de şef de catedră şi prodecan, pot candida şi cadre didactice titulare cu funcţia didactică de lector universitar/şef de lucrări, avînd titlul ştiinţific de doctor, dacă la nivelul acestora nu există profesori universitari sau conferenţiari universitari titulari. Pentru structurile şi funcţiile de conducere pot candida doar cadrele didactice şi cercetătorii, titulari în instituţia de învăţămînt superior respectivă. Pentru toate funcţiile de conducere nu pot candida persoanele care au împlinit vîrsta legală de pensionare de 65 de ani. Ordinul MECT recomandă ca persoanele alese pentru structurile şi funcţiile de conducere să nu depăşească, pe parcursul exercitării mandatului, vîrsta legală de pensionare.

Pentru funcţiile de rector şi decan, o persoană poate susţine două mandate. Candidaturile pentru funcţiile de rector, decan, director de departament şi şef de catedră trebuie anunţate public cu minimum 15 zile înainte de data alegerilor, fiind însoţite de un curriculum vitae şi de programul managerial. În toate structurile de conducere se va asigura reprezentarea membrilor comunităţii universitare, cadre didactice şi cercetători cu norma de bază în universitate, respectiv studenţi de la toate ciclurile de studii universitare şi formele de învăţămînt, ponderea studenţilor fiind de 25%. Votul este direct şi secret pentru toate structurile şi funcţiile de conducere. Vor fi declaraţi aleşi în structurile de conducere sau în funcţiile de conducere candidaţii care au obţinut cel puţin jumătate plus unu voturi din numărul total al membrilor cu drept de vot prezenţi, în ordinea descrescătoare a numărului de voturi obţinute. Dacă pentru un loc de reprezentare sau pentru o funcţie de conducere, niciunul dintre candidaţi nu a obţinut cel puţin jumătate plus unu din voturi, se va organiza un nou tur de scrutin, la care participă numai primii doi candidaţi clasaţi în ordinea descrescătoare a numărului de voturi obţinute.



12