A scumpi sau a nu scumpi carburanţii, asta-i întrebarea!

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Filosofie cu acciza

A scumpi sau a nu scumpi carburanţii, asta-i întrebarea!

Eveniment 25 Aprilie 2014 / 00:00 673 accesări

Ministerul Finanţelor Publice (MFP) şi-a asumat reducerea consumului de combustibil după majorarea accizei, însă apreciază că sumele suplimentare care vin la buget vor permite finanţarea unor investiţii, care, la rândul lor, vor avea „un efect de antrenare mai ridicat în economie decât dacă banii ar rămâne în piaţă“. Nu căscaţi, ci ascultaţi! „Impactul estimat din creşterea nivelului accizei la carburanţi este de 2.009 milioane lei. Majorarea a luat totuşi în calcul şi reculul consumului“, notează MFP. În continuare, finanţiştii o dau în filosofie, încercând să explice care-i treaba cu preţurile şi consumul: „Dacă preţurile s-ar forma pe seama costurilor, atunci nicio firmă nu ar înregistra pierderi, iar falimentul ar deveni de-a dreptul imposibil. Întreprinzătorii nu ar trebui decât să-şi transfere costurile, oricare ar fi ele, în preţul final. Astfel, toţi vor obţine profit. Totuşi, piaţa ne arată contrariul, iar progresul economic se bazează pe rolul curativ al falimentului“. Potrivit Finanţelor, dacă producătorii sunt îngrijoraţi de taxarea suplimentară, iar accizele determină creşterea preţurilor, atunci va avea loc restrângerea consumului: „Preţul carburanţilor va fi mai mare, însă cantitatea vândută va fi mai mică. În funcţie de amploarea cu care se va reduce cantitatea cerută, producătorii ar putea să-şi vadă vânzările mult diminuate. Tocmai de aceea, estimăm că povara accizelor va fi împărţită între producători şi consumatori, ceea ce înseamnă că preţurile carburanţilor vor creşte mai lent sau, în funcţie de conjunctura economică, este posibil chiar să nu crească“. Cineva să fie drăguţ(ă) şi să anunţe la MFP că benzina şi motorina s-au scumpit cu vreo cinci ore înainte ca acciza suplimentară de şapte eurocenţi să intre oficial în vigoare…

Taguri articol


12