Se împlineşte un an de la catastrofa care s-a produs în dana 64 a Portului Constanţa, în zona de operare a societăţii Minmetal SA Constanţa, în urma căreia şase persoane şi-au pierdut viaţa. Conducerea operatorului portuar nu vrea ca data de 8 iunie să treacă neobservată şi memoria victimelor să fie păstrată doar în amintirea familiilor lor şi a colegilor de serviciu. Din acest motiv, pe 8 iunie, la locul producerii cumplitului accident, reprezentanţii Minmetal vor organiza o ceremonie comemorativă în amintirea celor dispăruţi. În tragedia de acum un an, şi-au pierdut viaţa Cornel Constantin, Gheorghe Ioniţă, Ştefan Niţă şi Eugen Smiticiuc, salariaţi ai Minmetal şi doi salariaţi ai societăţii Canal Service - Mircea Costea şi Marian Năstăsache. Potrivit conducerii societăţii Minmetal, la ceremonie vor participa şi familiile celor dispăruţi. „Toţi cei care i-au cunoscut şi vor să le mai aducă un omagiu, sînt aşteptaţi vineri, 8 iunie, la ora 11.00, pe cheul danei 64”, a declarat directorul general al Minmetal, Dumitru Rumpel.
După opt luni de anchete efectuate de Poliţie, Autoritatea Navală Română (ANR), Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM), la sfîrşitul lunii ianuarie, procurorii constănţeni au dispus începerea urmăririi penale faţă de căpitanul împingătorului „Izvorul Mare 1”, Traian Gîlcă. Potrivit anchetatorilor, el se face vinovat de uciderea din culpă a patru angajaţi ai SC Minmetal, aflaţi pe macaraua de pe cheu şi vătămarea corporală a altor trei muncitori. De asemenea, Gîlcă este cercetat şi pentru infracţiuni produse la capitolul protecţia muncii. Primele acuze aduse căpitanului Gîlcă au fost la numai cinci săptămîni de la producerea evenimentului, cînd reprezentanţii ANR au stabilit că Traian Gîlcă are o mare parte din vină şi i-au suspendat brevetul de ofiţer de punte pentru o perioadă de 12 luni. La acea dată nu era exclusă posibilitatea ca o parte din vină să aparţină societăţii Minmetal, care trebuia să menţină ridicat braţul podului rulant. După cinci luni de anchetă, ITM a scos din culpă proprietarul podului, considerînd că firma nu este vinovată de producerea tragediei navale.
Remember...
A fost nevoie de aprox. cinci săptămîni de muncă pentru ştergerea catastrofei navale produse pe 8 iunie 2006. La acea dată, într-o zi de joi, la orele 12.50, în dana 64 a Portului Constanţa, remorcherul - împingător „Izvorul Mare 1” scotea de la operare macaraua plutitoare 682. În momentul în care a trecut pe lîngă podul rulant 2 pentru încărcare - descărcare, aparţinînd societăţii „Minmetal”, cîrligul macaralei a agăţat braţul podului şi l-a dărîmat în apă. În accident au fost implicate 18 persoane, dintre care şase au murit pe loc şi trei au fost rănite uşor. Cinci dintre muncitorii decedaţi au fost găsiţi în ziua accidentului de echipele de scafandri şi cei de la descarcerare, iar ultimul a fost scos din sala maşini a podului rulant abia după cinci zile de căutări. Fiarele contorsionate ale utilajelor implicate în acest accident au blocat aprox. două luni exploatarea danei 64. A fost nevoie de cinci săptămîni de muncă pentru ca echipele de muncitori ale firmelor care au efectuat operaţiunea de ranfluare să poată şterge urmele celui mai grav accident naval petrecut în Portul Constanţa de la tragedia de pe nava Anopolis.