Abandonul şcolar, o realitate cotidiană

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
Strategii inutile. Soluţia: creşterea nivelului de trai!

Abandonul şcolar, o realitate cotidiană

Eveniment 02 August 2011 / 00:00 623 accesări

Chiar dacă, la nivel naţional, procentul abandonului şcolar este în scădere, la nivelul judeţului nostru lucrurile stau exact invers. În luna aprilie a acestui an, Comisia Europeană a făcut public Raportul pe Educaţie, care reflectă starea învăţământului în UE. Potrivit acestuia, România a făcut progrese importante în ceea ce priveşte reducerea abandonului şcolar (scădere de la 22%, în 2000, la 16,6% în 2009, media europeană fiind de 14%). Din păcate, această scădere nu pare să se regăsească şi la nivelul judeţului Constanţa. Potrivit datelor Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Constanţa, în anul şcolar 2009-2010, rata abandonului şcolar a crescut la 0,90%, faţă de 0,73% cât era în anul 2008-2009. „În general, renunţă la şcoală copii proveniţi din familii dezorganizate. Principalele motive ale abandonului şcolar sunt reprezentate de scăderea interesului faţă de educaţie, neimplicarea părinţilor în formarea copiilor, lipsa mijloacelor materiale precum şi intrarea elevului într-un anturaj care îl îndeamnă să facă acest pas”, a declarat inspectorul şcolar general din cadrul ISJ, prof. dr. Aliss Andreescu. Având în vedere că efectele măsurilor anticriză luate de Guvern s-au resimţit şi în a doua jumătate a anului 2010, este de aşteptat ca rata abandonului şcolar să-şi continue creşterea şi în anul şcolar 2010-2011.

SOLUŢIA, CREŞTEREA NIVELULUI DE TRAI. Cei mai predispuşi sunt copiii proveniţi din familii defavorizate din mediul rural. De multe ori, părinţii îşi retrag copiii de la şcoală pentru a-i trimite să muncească, contribuind, în acest mod, la creşterea veniturilor familiei. În aceste condiţii, nu este de mirare că rata analfabetismului din România (aproximativ 2%) este printre cele mai mari din UE, sau că unul din doi adolescenţi nu înţelege textul citit. „Printre consecinţele abandonului şcolar se numără scăderea nivelului de educaţie, creşterea ratei infracţionalităţii, imposibilitatea găsirii unui loc de muncă şi lipsa mijloacelor de trai”, a spus prof. dr. Aliss Andreescu. Cu alte cuvinte, elevii care renunţă la şcoală din cauza lipsei mijloacelor materiale se vor confrunta, ca adulţi, cu exact aceleaşi probleme, nereuşind să-şi depăşească condiţia. În ciuda programelor derulate de instituţiile statului şi de organizaţiile nonguvernamentale pentru a reduce acest fenomen, fără politici coerente pentru creşterea nivelului de trai al românilor, abandonul şcolar va continua să reprezinte o problemă serioasă pentru sistemul de învăţământ din România.



12