S-au realizat paşi importanţi pentru dezvoltarea turismului românesc. Totodată, s-au făcut nenumărate investiţii care au atras un număr mare de turişti români şi străini pe litoral. Dar este nevoie de mult mai mult. E nevoie de personal calificat care să ofere servicii de calitate în unităţile hoteliere şi cele de alimentaţie publică. Este una din condiţiile obligatorii pentru un turism de calitate. Agenţii economici din staţiunile de pe litoral au atras întotdeauna atenţia că nu găsesc oameni calificaţi şi sunt nevoiţi să-şi aducă personal din alte zone ale ţării. O sursă viabilă de forţă de muncă pentru unităţile din turism de pe litoral care vor să aibă angajaţi calificaţi sunt absolvenţii liceelor tehnologice cu specializare în industria alimentară şi turism şi alimentaţie. În perioada 3 - 6 iunie, elevii claselor profesionale (cls. a XII-a, a XIII-a şi a XIV-a) au fost în focurile examenelor pentru obţinerea certificatelor de competenţe profesionale de nivel 3 (absolvirea ciclului superior al liceului tehnologic pentru elevii de clasa a XIII - a - n.r.). De exemplu, Liceul Tehnologic „Gheorghe Miron Costin” (LTGMC) din Constanţa, desemnat centru de examen de Inspectoratul Şcolar Judeţean Constanţa, a reunit alte două unităţi din judeţ - Liceul Tehnologic Ion Podaru din Ovidiu şi Liceul Tehnologic Cogealac - şi o unitate privată din oraş - Liceul Tehnologic Concord. Cele patru şcoli au strâns 265 de elevi, care urmăreau să obţină competenţe profesionale de nivel 3 ca tehnicieni în morărit, panificaţie şi produse făinoase, în industria alimentară, în analiza produselor alimentare, în turism şi în gastronomie. Fiecare elev a trebuit să-şi demonstreze îndemânarea în calificarea aleasă şi să impresioneze comisia printr-o lucrare elaborată pe parcursul ultimului an şcolar, dar şi printr-un studiu de caz. Directorul LTGMC şi preşedinte al comisiei centrului de examen, Semra Curtomer, a spus că membrii comisiei au urmărit originalitatea lucrărilor prezentate. „Am urmărit contribuţia proprie a elevilor, atât pe partea teoretică, cât şi pe cea practică. De exemplu, unii elevi au venit la examen cu reţete proprii şi şi-au prezentat preparatele culinare în faţa comisiei. O elevă a venit cu un tort şi l-a ornat în faţa profesorilor, pentru că timpul nu i-ar fi permis să-l prepare în doar 15 minute (atât cât au avut la dispoziţie - n.r.). Un alt elev a adus un pachet de unt şi comisia i-a cerut analiza organoleptică”, a declarat directorul LTGMC.
PREA MULTE DIPLOME, PREA PUŢINĂ PRACTICĂ Totuşi, în ciuda faptului că elevii şcolilor tehnologice îşi demonstrează originalitatea la examene, privaţii din turism spun că tinerii nu sunt suficient de bine pregătiţi. Preşedintele Asociaţiei de Promovare Litoral - Delta Dunării, Corina Martin, spune că, în continuare, generaţiile din liceele tehnologice cu specializări în turism care vor să se angajeze pe litoral au prea multe diplome şi prea puţină practică. „Pe piaţă este o invazie de diplome. Nu mai vrem diplome. Absolvenţii liceelor cu specializări în turism au nevoie de o practică reală. Noi ne-am oferit disponibilitatea ca elevii acestor şcoli să facă practică la privaţii din turism, însă singura unitate care a răspuns pozitiv îndemnului nostru a fost Colegiul Comercial „Carol I”. Suntem deschişi şi lansăm încă o dată îndemnul către unităţile şcolare să încheie colaborări cu noi, astfel încât elevii să aibă parte de o pregătire de calitate în unităţile de pe litoral. Doar aşa pot învăţa cu adevărat ce înseamnă turismul şi va creşte calitatea serviciilor”, a declarat Corina Martin. O altă problemă întâmpinată de privaţii din turism este că în momentul în care îşi aleg oamenii tineri, şi decid să-i formeze din punct de vedere profesional, după practică, tinerii bucătari, ospătari sau barmani aleg să plece în afară, unde câştigul este de câteva ori mai mare decât pe litoralul românesc. Tocmai de aceea, Martin crede că este nevoie de îmbunătăţirea legislaţiei, astfel încât oamenii calificaţi să nu mai plece după ce sunt formaţi în România.
Rezultatele finale, astăzi
La nivelul judeţului nostru s-au format 23 de centre de examen de certificare a competenţelor profesionale de nivel 3. În total, s-au înscris 3.670 de elevi repartizaţi pe cele trei profiluri: tehnic, servicii şi resurse naturale şi protecţia mediului. Examenul a constat în prezentarea şi susţinerea unui proiect de absolvire pe teme specifice calificării în faţa unei comisii formate din cadre didactice din şcoală şi din afara şcolii, precum şi din reprezentanţi ai operatorului economic, partener de practică. Evaluarea finală a proiectului rezultă dintr-o evaluare pe parcursul semestrului şi dintr-o evaluare la momentul susţinerii proiectului în cadrul examenului propriu-zis. Conform programei şcolare, astăzi, ora 9.00, la fiecare centru de examen se vor afişa rezultatele finale exprimate prin calificative Admis/Respins.