Un bărbat din județul Ialomița, Iulian Covalciuc, reclamă abuzuri din partea controlorilor RATC Constanța, angajați ai firmei SC Clean Control ITC SRL. Incidentul a avut loc în urmă cu peste o lună, pe 21 mai, într-unul din autobuzele care circulă pe relația Tomis 3 - Gara Constanța. Revoltat, ialomițeanul spune că, atunci când s-a urcat în mijlocul de transport, până să valideze biletul de călătorie, două controloare l-ar fi luat în primire, cerându-i să arate tichetul. Cel puțin așa a relatat bărbatul, într-o scrisoare primită pe adresa redacției. ”Am urcat în mijlocul de transport cu două bagaje voluminoase, le-am aşezat la întâmplare pe podea apoi m-am îndreptat spre aparatul de compostare a biletelor aflat la 2 - 3 metri, dar în faţa mea era un bătrânel ce părea că încearcă să valideze un bilet. Aveam să călătoresc până la capătul liniei şi am considerat că e un semn de bun simț să acord prioritate bătrânului ce avea să călătorească poate doar o staţie, două. În timpul cât acesta ar fi efectuat operaţiunea de compostare a biletului, m-am îndreptat spre bagaje, încercând să le aşez cumva să nu jenez şi alţi călători ce ar fi urcat între timp. După ce am rezolvat cu bagajele şi m-am şters cu un şerveţel pe pantofi, m-am ridicat şi m-am îndreptat spre a composta biletul, dar acolo am văzut două controloare ce îl luau la rost pe bătrânel, care s-a dovedit a fi recalcitrant, refuzând să prezinte abonamentul de călătorie pe care aparent îl deţinea. Fiind deranjată de incidentul cu bătrânul, una din controloare s-a gândit să îşi verse frustrările şi sancţiunile pripite asupra mea”, a povestit Iulian Covalciuc. În timp ce el susține că nu ar fi avut timp să valideze biletul, cei de la RATC îl contrazic și spun că, la momentul respectiv, în autobuz se aflau doar 6 - 7 călători, iar angajatele Clean Control ITC au început procedura de control abia în stația Dacia (bărbatul a urcat în autobuz în stația de la City Park Mall - n.r.). ”Dacă nu putea să ajungă la acel validator, putea să meargă la altul. A avut tip să facă orice altceva decât să valideze - să își aranjeze bagajele și să își facă pantofii, așa cum chiar el recunoaște. Până la stația Dacia erau și un semafor, și distanță de o stație”, a precizat șeful corpului de control al RATC Constanța, Nicolae Vatră, care spune că un călător are obligația ca la urcarea în mijlocul de transport să valideze biletul în cel mai scurt timp ori să aibă la îndemână abonamentul sau legitimația de călătorie valabilă. ”Călătorul nu este controlat în secunda în care s-a urcat. Este lăsat cel puțin o stație”, a explicat Vatră.
”M-AU ȚINUT SECHESTRAT”
Însă peripețiile nu s-au oprit aici. Iulian Covalciuc susține că, deși a fost de acord să plătească pe loc amenda în valoare de 100 de lei, cele două angajate ale Clean Control ITC i-ar fi reținut cartea de identitate până la capătul liniei (Gară - n.r.), pe motiv că nu aveau să îi dea rest la o bancnotă de 200 de lei. ”Faptul că mergeam deja spre Gară nu le dă nici un drept să mă țină sechestrat pe tot parcursul călătoriei, după ce am achitat amenda. Au spus că mint, că așa spun toți să scape”, se plânge călătorul supărat. Reprezentanții RATC se apără și spun că nici vorbă de așa ceva. ”Nu avem reclamații că am reținut pe cineva. În schimb, un controlor are dreptul, prin dispoziție de primar, să legitimeze un călător. În cazul refuzului călătorului de a se legitima, controlorul sună la Jandarmerie. Atunci, călătorul are obligația să se legitimeze în fața jandarmilor”, a subliniat șeful corpului de control al RATC. Pățitul a reclamat deja abuzul la RATC, dar și la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului. Totodată, el a depus o plângere la Poliție pentru sechestrare și abuz în serviciu. Mai mult, el a inițiat și un grup de protest împotriva măsurilor abuzive ale angajaților RATC (https://www.facebook.com/groups/1037910742923555/). Din păcate, autobuzul respectiv nu era dotat cu cameră de supraveghere, așa că nu se poate verifica dacă bărbatul spune adevărul. În orice caz, dacă se dovedește că cei care aleg să călătorească cu mijloace de transport ale RATC sunt într-adevăr supuşi la abuzuri de controlori, cei din urmă riscă pedepse grave. ”Sunt sancționați disciplinar, cu reducerea salariului tarifar. Dacă abaterea este mai gravă, li se desface contractul de muncă”, a declarat Nicolae Vatră. Cei care doresc să depună sesizări în privința comportamentului în trafic al conducătorilor auto sau al controlorilor o pot face trimițând un e-mail la adresa reclamatii@ratc.ro.