Abuzul și minciuna, incluse în prețul asigurării RCA

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
O lege care lasă prea mult loc de tocmeală

Abuzul și minciuna, incluse în prețul asigurării RCA

Economie 16 Februarie 2017 / 16:33 9247 accesări

Știai că asigurătorul e obligat să vină și să constate dauna în orice service vrei tu?

Știai că asigurătorul e obligat să vină și să constate dauna în orice service vrei tu?

„Dacă nu îți repari mașina într-un service agreat de asigurător, va dura foarte mult aprobarea plății, ba chiar va trebui să plătești reparațiile din buzunarul propriu“ - ai auzit cu siguranță placa asta a inspectorului de daune. Nimic mai fals! Poți să mergi în orice service dorești, iar asigurătorul este obligat prin lege să vină acolo și să constate dauna; iar plata trebuie să vină și-n lipsa unui contract de decontare directă. De asemenea, dacă nu vine nimeni să facă o constatare în termenul legal de cinci zile, poți să începi reparațiile, iar firma de la care-ai cumpărat RCA n-are ce să comenteze. „Service agreat“ înseamnă, de cele mai multe ori, reparații în dorul lelii, cu piese de cea mai proastă calitate (sau, la extrema cealaltă, cu piese penibil de scumpe). N-ai cum să dai vina pe inspectori - ei sunt constrânși cu penalizări să te manipuleze și să-ți aducă mașina în curtea asigurătorului.

MINCIUNI ȘI ABUZURI Legea RCA din România seamănă foarte tare cu codul piraților din Caraibe, în sensul că prezintă, se pare, recomandări și sugestii, nu lucruri pe care trebuie să le facă jucătorii și clienții. Iată, spre exemplu, câteva drepturi legale și esențiale la care majoritatea păgubiților RCA încă nu au acces. Asigurătorul este obligat să se deplaseze la locația precizată de tine, clientul, ca să constate dauna, inclusiv în cazul avariilor minore. Termenul este de cinci zile lucrătoare de la primirea notificării. „În cazul unui producerii unui eveniment asigurat prin contractul RCA, obligația firmei de a constata daunele nu este condiționată de existența unei relații contractuale între asigurător și unitatea de service în care persoana respectivă alege să își repare vehiculul“, precizau chiar cei de la ASF, la începutul lui februarie. Ce se întâmplă dacă asigurătorul nu vine în termenul legal? Păi poți să-ți repari singur mașina, dar este de preferat să chemi un expert tehnic auto care să consemneze avariile și celelalte date necesare în dosarul ulterior de daună. Și să mai spunem că poți să-ți repari autovehiculul în ORICE service dorești și să ignori recomandările insistente ale inspectorului de daune. Șeful Asociației Service-urilor, Cristian Muntean, ne dă și câteva exemple de formulări ale personajelor în cauză - „Dacă nu vă reparați mașina la un service cu care noi avem contract, suportați dvs. cheltuielile și așteptați apoi să vă virăm banii. Sau - va dura mai mult să aprobăm plata. Astea sunt minciuni și abuzuri, care ascund, de fapt și de drept, grile de penalizări salariale stabilite de către asigurător și aplicate inspectorilor care nu reușesc să manipuleze clienții. Astfel de declarații nu au niciun fundament legal“.

REPARAȚII CU DEZMEMBRATE Că tot veni vorba de plată - asigurătorul este obligat să vireze banii în contul service-ului ales de client, chiar și în absența unui contract de decontare directă. Apoi, dacă îți repari mașina în baza unei polițe RCA emise după 19 septembrie 2016, ai dreptul să închiriezi un autovehicul din aceeași clasă (sau una inferioară), iar asigurătorul trebuie să acopere cheltuiala, pentru întreaga perioadă a reparațiilor sau a cercetărilor privind suspiciunile de fraudă (care pot dura și 90 de zile!). De ce țin totuși asigurătorii să-ți repari mașina într-un service agreat? Simplu! „Cei de acolo sunt constrânși prin contract să accepte piese puse la dispoziție de către furnizori agreați, criteriul de selecție fiind prețul redus, nu calitatea; sau să ofere discounturi uriașe (de până la 70%!!!) firmelor de profil, ceea ce face imposibilă reparația corespunzătoare. Și-n plus, în aceste contracte nu este prevăzută niciodată decontarea închirierii unui autovehicul de rezervă“, conchide Muntean. Vorba aceea - poți să prostești unii oameni tot timpul sau toți oamenii un timp, dar nu poți să-i prostești pe toți tot timpul.



12