Microbuze-conservă, umplute până la refuz cu pasageri care acceptă să fie înghesuiți pentru a ajunge mai rapid la destinație, circulă în fiecare zi pe șoselele constănțene... Deși scaunele de care vehiculele dispun sunt ocupate, șoferii continuă să oprească și să ia la bord persoane, indiferenți la protestele pasagerilor sau la riscurile imense la care călătorii sunt expuși în astfel de condiții. Oamenii ajung de multe ori să stea pe scările vehiculelor, lipiți de portieră, aplecați peste scaunul conducătorului auto, incapabili să-și mențină echilibrul în cazul unei frâne mai bruște la o trecere de pietoni. Uneori, mijloacele de transport sunt atât de pline încât oamenii deschid ușile din spate pentru a coborî. Autoritățile spun că legislația nu le permite șoferilor de microbuze să ia la bord mai multe persoane decât numărul de locuri de care vehiculul dispune, însă nimeni nu pare să țină cont de aceste prevederi. Controalele pe care instituțiile abilitate le derulează nu reușesc să stopeze sau măcar să descurajeze acest fenomen care, din păcate, face în continuare victime. O demonstrează un accident rutier petrecut ieri dimineață, în jurul orei 9.00, în municipiul Constanța, în urma căruia nu mai puțin de 19 persoane au fost rănite!
FILMUL ACCIDENTULUI Polițiștii de la Rutieră spun că Mihail Mihaiu, de 59 de ani, se deplasa cu un autoturism marca Opel pe strada Mihai Viteazu. Ajuns la intersecția cu strada Nicolae Iorga, au stabilit anchetatorii, nu a acordat prioritate și a intrat în coliziune cu un microbuz marca Mercedes, aparținând firmei Grup Media Sud, condus regulamentar pe strada Nicolae Iorga, dinspre bulevardul Alexandru Lăpușneanu către bulevardul Tomis, de Marian Geanica, de 32 de ani. În urma impactului, Opelul s-a rotit pe șosea și s-a oprit în gardul unei case, iar microbuzul s-a înfipt într-un stâlp. Mai mulți pasageri aflați la bordul Mercedes-ului și care stăteau în picioare pe culoar s-au prăbușit unii peste alții, lovindu-se de scaune sau de podea. Nici cei ce stăteau așezați nu au scăpat fără răni din accident, vehiculul nefiind echipat cu centuri de siguranță... Toți cei 19 călători au avut nevoie de îngrijiri medicale. Martorii accidentului au sunat la 112 și au solicitat intervenția autorităților. Nu mai puțin de zece ambulanțe, printre care două autospeciale SMURD, s-au deplasat la fața locului. Lor li s-au alăturat mai multe echipaje de poliție, dar și militarii Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) „Dobrogea“. Autoritățile au împânzit zona, iar circulația a fost blocată de oamenii legii.
19 VICTIME Cei 19 călători au ajuns la Spitalul Clinic Județean de Urgență (SCJU) Constanța, unde au primit îngrijiri medicale. „Microbuzul era plin. Nu știu câți erau în picioare. În momentul impactului, m-am trezit cu mai mulți oameni care au căzut peste mine“, a declarat un pasager, Ilie Băcioiu. Victimele și-au sunat rudele pentru a le anunța despre cele întâmplate. „Am făcut accident, sunt la spital. Eram în maxi-taxi și, la un moment dat, a intrat o mașină în noi. A venit salvarea și ne-a adus la spital, eram mulți oameni. M-am speriat foarte tare și nu pot să mă mișc“, îi povestea o femeie aflată pe targă fiicei sale. "La unitatea medicală au ajuns 19 persoane. Au suferit contuzii ușoare, zgârieturi, încă nu știm dacă au sau nu fracturi. Toți sunt în stare relativ bună, stabilă. Unei singure victime nu i-a ieșit ecografia bine și va face o tomografie computerizată“, a declarat dr. Mihnea Avram, directorul medical al SCJU Constanța. Cei doi șoferi au fost testați cu aparatul Drager, rezultatul fiind negativ în ambele cazuri. Cu toate acestea, ei au fost escortați la spital pentru recoltarea probelor de sânge. Polițiștii de la Rutieră au pornit o anchetă pentru a stabili împrejurările exacte în care s-a petrecut accidentul.
CONSECINȚE GRAVE Specialiștii spun că alegerea de a transporta persoane în astfel de condiții poate avea consecințe teribile. "În cazul unei frâne mai bruște sau în situația unui impact, pasagerii care se află în picioare ajung să se lovească unii de alții, să dea cap în cap, să cadă pe culoar, să se izbească de parbriz, de bord și așa mai departe. În situația în care vehiculul la bordul căruia se află se deplasează cu 20-30 km/h, oamenii se rănesc. Dacă vorbim despre viteze de 40-50 km/h, leziunile suferite de pasageri pot fi grave. Cu cât sunt mai mulți călători în picioare, cu atât efectele unui impact sunt mai grave. Tocmai de aceea, este extrem de important ca în aceste microbuze să călătorească atâția oameni câte scaune sunt. Și astfel ajungem și la chestiunea centurilor de siguranță. Există țări în Europa, precum Suedia, spre exemplu, în care pasagerii mijloacelor de transport în comun sunt obligați să poarte centurile de siguranță. Securitatea oamenilor este foarte importantă acolo și tocmai din acest motiv Suedia este țara cu cele mai puține decese survenite în urma unor accidente rutiere. Eu cred că autoritățile trebuie să fie mult mai stricte în ceea ce privește aceste chestiuni, pentru că siguranța oamenilor este la mijloc. Regulile trebuie să fie mai dure și la fel și măsurile luate împotriva celor ce nu le respectă", a declarat, pentru cotidianul "Telegraf", multiplul campion național de raliuri Titi Aur.
1.476 DE AMENZI ÎN 2014 Potrivit statisticilor furnizate cotidianului "Telegraf" de Inspectoratul de Poliție al Județului Constanța, în anul 2014, Serviciul Poliției Rutiere a efectuat 33 de controale privind legalitatea transportului de persoane în regim maxi-taxi, în urma cărora au fost dispuse 1.476 de sancțiuni contravenționale, au fost reținute 37 de permise și 19 certificate de înmatriculare. Valoarea amenzilor date de oamenii legii s-a ridicat la suma totală de 465.000 de lei. De la începutul acestui an, au fost aplicate 26 de sancțiuni privind transportul neregulamentar al călătorilor, în valoare de 11.000 de lei, și au fost suspendate două permise de conducere. Șoferii care sunt prinși transportând mai multe persoane decât numărul de scaune al vehiculului riscă sancțiuni cuprinse între 585 și 680 de lei.
HIBĂ LEGISLATIVĂ La ora actuală, în România nu există o lege care să-i oblige pe transportatori să își doteze vehiculele, fie ele microbuze sau autocare, cu centuri de siguranță. Singura prevedere care-i poate motiva în acest sens are legătură cu punctajul pe care trebuie să îl obțină pentru a câștiga licitații. Dotarea mijloacelor de transport cu centuri aduce un plus în orice evaluare. Potrivit Codului Rutier, „conducătorii de autovehicule și persoanele care ocupă locuri prevăzute prin construcție cu centuri sau dispozitive de siguranță omologate trebuie să le poarte în timpul circulației pe drumurile publice, cu excepția cazurilor prevăzute în regulament". Dacă locurile nu sunt prevăzute cu centuri, asta e... Ghinion... Hiba legislativă este evidentă și greu de înțeles. Pe de o parte încercăm să reducem numărul accidentelor rutiere soldate cu victime, să conștientizăm șoferii și pasagerii asupra importanței folosirii centurilor de siguranță (vezi sutele de razii organizate la nivel național pentru sancționarea celor care nu utilizează aceste dispozitive), pe de altă parte legea din țara noastră nu acoperă și această zonă. Ce trebuie oare să se întâmple pentru ca centura de siguranță să devină obligatorie și pentru autovehiculele de transport persoane și nu doar o opțiune vag conturată?
NEMULȚUMIȚI Constănțenii care călătoresc la bordul microbuzelor se plâng de starea tehnică a acestora, dar și de condițiile de care au parte în schimbul banilor pe care-i scot din buzunar. ”Merg frecvent cu microbuzele. De cele mai multe ori sunt pline ochi, chiar dacă frecvența este de 10 - 12 minute. Stăm claie peste grămadă, dar mă urc pentru că timpul mă presează. Oricum, șoferii merg foarte încet, pe străduțe cu 20 - 30 km/h, iar opririle sunt din metru în metru. S-a întâmplat să mă sprijin de scaunul șoferului o bună bucată de timp. Săracul om, abia dacă mai putea să conducă. Dar încet-încet, am ajuns la destinație. Când stăm presați, iar cineva din spate vrea să se dea jos într-un anumit loc, șoferul permite să se coboare și prin spatele mașinii, este o ușă care nu e mereu blocată. S-a întâmplat să cobor prin spate și să nu mai apuc să închid ușa, probabil că șoferul nu a observat și a plecat cu ea așa, deschisă. De fapt, nici nu prea avea cum să vadă, deoarece mașina era înțesată. În ceea ce privește condițiile, cele mai multe mașini îți dau senzația că se rup în două. În unele mai plouă, la altele abia dacă se mai închid ușile... Cât despre centuri, nu există sau, dacă există, nu pot fi folosite”, a declarat Mihaela S. „Plimbarea cu maxi-taxi prin oraș este o adevărată aventură. Pe lângă faptul că stai înghesuit, unii șoferi sunt foarte imprudenți la volan și au impresia că transportă cartofi. Deși uneori micobuzul e plin și nu ai loc să arunci un ac, șoferii opresc să mai ia călători. Asta pentru că banii le intră lor în buzunar... Uneori este și vina călătorilor, deoarece, deși sunt locuri pe scaune, preferă să stea în picioare, în ideea că vor coborî repede“, a declarat o constănțeancă.