Aceeaşi taxă auto, alt nume, grile diferite

Nu ai găsit subiectul dorit?
Foloseşte căutarea ...
România învinge UE?!

Aceeaşi taxă auto, alt nume, grile diferite

Eveniment 24 Ianuarie 2008 / 00:00 956 accesări

Proiectul de ordonanţă de guvern privind modificarea taxei auto, care va fi redenumită „taxă de poluare pentru autovehicule”, precum şi modalitatea de calcul şi noile grile pentru stabilirea sumelor de plată au fost făcute publice aseară. Potrivit proiectului, taxa se calculează printr-o formulă care include coeficienţi în funcţie de gradul de poluare a motorului (normele Euro), de capacitatea cilindrică a propulsorului şi vechimea maşinii. La fiecare dintre cele cinci categorii (de la non-euro la Euro 4) există cinci subdiviziuni în funcţie de capacitate pentru care sînt indicate nivele de taxe specifice, exprimate în euro/cmc. Suma rezultată pentru fiecare subcategorie este ajustată cu o cotă de reducere, care creşte de la 0, la 95%, în raport direct proporţional cu vechimea maşinii. Cota de reducere este stabilită în funcţie de vechimea autovehiculului, de rulajul mediu anual, de starea tehnică şi nivelul de dotare al autovehiculului, prevăzute în normele metodologice. Vechimea autovehiculului rulat se calculează în funcţie de data primei înmatriculări a acestuia. Cînd persoana care solicită înmatricularea autovehiculului nu poate face dovada datei primei înmatriculări a autovehiculului, taxa se calculează pe baza elementelor aferente unui autovehicul similar cu o vechime de pînă la o lună. Plata taxei este obligatorie în momentul primei înmatriculări a autovehiculului în România, la înregistrarea modificării autovehiculului în evidenţele Direcţiei regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative sau cînd maşina este repusă în circulaţie după ce a fost utilizată într-un domeniu care dădea drept de scutire. Suma de plată poate fi contestată atunci cînd persoana care urmează să înmatriculeze autovehiculul rulat poate face dovada că maşina s-a depreciat într-o măsură mai mare decît cea indicată de grila fixă. Evaluarea nivelului de depreciere se va face pe baza elementelor avute în vedere la stabilirea cotei de reducere. În caz de contestare, caracteristicile autovehiculului rulat prevăzute se stabilesc, la cererea contribuabilului, prin expertiză tehnică efectuată contra cost de Registrul Auto Român (RAR), pe baza procedurii prevăzute de normele metodologice. Tariful privind efectuarea expertizei tehnice se stabileşte de RAR în funcţie de operaţiunile aferente expertizei şi nu poate depăşi costul acestora. Persoana nemulţumită de răspunsul primit la contestaţie se poate adresa instanţelor de judecată competente, potrivit legii. Atunci cînd maşina pentru care s-a plătit taxa în România este ulterior exportată în afara teritoriului comunitar sau este transferată şi înmatriculată pe teritoriul unui alt stat membru, se restituie valoarea reziduală a taxei. Valoarea reziduală a taxei reprezintă taxa calculată pentru un autovehicul cu aceeaşi capacitate cilindrică şi normă de poluare, şi cu o vechime determinată începînd cu data primei înmatriculări pînă la data exportului sau a transferului într-un alt stat membru. Potrivit proiectului de ordonanţă, din încasările obţinute din taxa de poluare pentru autovehicule se vor finanţa programe şi proiecte pentru protecţia mediului, respectiv programul de stimulare a înnoirii parcului auto naţional, programul naţional de îmbunătăţire a calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi în localităţi, proiecte de înlocuire sau completare a sistemelor clasice de încălzire cu sisteme care utilizează energie solară, energie geotermală şi energie eoliană, proiecte privind producerea energiei din surse regenerabile: eoliană, geotermală, solară, biomasă, microhidrocentrale, proiecte privind împădurirea terenurilor degradate sau defrişate, proiecte de renaturare a terenurilor scoase din patrimoniul natural şi proiecte de realizare a pistelor pentru biciclişti.

Taguri articol


12